Pressinbjudan: Sundstorget hyllar Fredriksdal med jubileumsplantering

Pressinbjudan: Sundstorget hyllar Fredriksdal med jubileumsplantering

Lördag 26 maj klockan 12:00 inviger vi årets blomsterarrangemang på Sundstorget. Blomsterarrangemanget är i år inspirerat av Fredriksdals 100-års jubileum. Välkommen!

På Sundstorget arrangerar vi sedan ett antal år tillbaka en tillfällig plantering under sommarhalvåret. Planteringen har haft olika teman, ofta med anknytning till staden. I år har vi tagit fasta på Fredriksdals jubileum.

Utformningen utgår dels från Fredriksdals rosarium och dels från museets arbete med biologisk mångfald, ängsplanteringar och betesmarker. På torget kan du uppleva många olika sorters prunkande, doftande rosor i sommarblomsrabatter och mer ängsartade planteringar med inspiration av ängarna och beteslandskapet på Fredriksdal.

– Vi hoppas kunna fånga lite av den magi som finns på Fredriksdal genom att skapa blomstrande ängar och väldoftande rosenplanteringar. Tanken är att det ska finnas något för alla, både unga, gamla, insekter och fjärilar, säger Pamela Sjöstrand, landskapsarkitekt på stadsbyggnadsförvaltningen.

– Fredriksdal är en fantastisk tillgång för Helsingborg och 100-årsjubileet känns därför som ett självklart tema för sommarens blomsterarrangemang på Sundstorget. Med de årliga blomsterarrangemangen vill vi skapa ett levande torg för både invånare och besökare, säger Christian Orsing (M), stadsbyggnadsnämndens ordförande.

Det stora firandet av Fredriksdals 100- årsjubileum går av stapeln på nationaldagen den 6 juni på Fredriksdal. Läs gärna mer om det evenemanget på fredriksdal.se/100ar.

12:00 Invigningstal av Christian Orsing (M), stadsbyggnadsnämndens ordförande.
12:05 Landskapsarkitekt Pamela Sjöstrand berättar om årets tema.
12:20 Uppträdande av Kulturskolan.
12:40 Familjeaktiviteter med bland annat ballonger och ansiktsmålning.
13:00 Guidad tur ”Fredriksdal på stan”.

Tid: Lördag 26 maj klockan 12:00 – 14:00
Plats: Sundstorget