Mäster Palms plats. Foto: Lotta Wittinger

Pressinbjudan: Välkommen till Mäster Palms plats på SöDERS förfest

Parallellt med byggnationen av stadsdelscentrum SöDER har Mäster Palms plats fått ett ansiktslyft. Helsingborgs stad har rustat upp torget med bättre belysning, nya träd och en ny cykelparkering. Inför att SöDER ska öppna 26 oktober inviger vi 25 oktober Mäster Palms plats med musik, liveuppträdande och aktiviteter från klockan 11:30 till cirka 15:00.

Den nya belysningen på Mäster Palms plats består bland annat av specialframtagna stolparmaturer med inspiration från 60-tals klassikern Bumlingen, markstrålkastare och spotlights. Med bättre och snyggare belysning vill vi skapa en trevligare inramning av platsen och öka känslan av trygghet. För att göra platsen mer tillgänglig har vi till exempel byggt en större cykelparkering och skapat nya sittplatser.

- Det är fint att se hur väl Bumlingarna passar in på Mäster Palms plats. Designklassikern Bumlingen började tillverkas av Ateljé Lyktan, som ursprungligen var ett Helsingborgsföretag, samtidigt som byggnaderna runt torget byggdes. Framtagandet av Bumlingarna till Mäster Palms plats är också ett samarbete med Ateljé Lyktan, säger Johanna Elgström, landskapsarkitekt på stadsbyggnadsförvaltningen.

- Med bättre belysning, cirkulära bänkar som följer den nya cirkelmönstrade gatstenen, tillsammans med nyplanterade träd och fler cykelplatser hoppas vi att fler människor både uppskattar och använder Mäster Palms plats som en mötesplats, säger Martin Hadmyr, stadsträdgårdsmästare.

På invigningen av Mäster Palms plats 25 oktober från klockan 11:30 bjuder vi de 200 första besökarna på platsen på fika! Den som vill kan provcykla elcyklar och prata hållbart resande och för de yngre besökarna håller vi en workshop med glittrande träd som tema. Helsingborg city berättar om trygghetssatsningen Purple Flag. Mobila teamet, som arbetar uppsökande och förebyggande med ungdomar, finns på plats under hela invigningen och berättar i samband med presentationen av Purple Flag om sin verksamhet i staden.

För mer information kontakta:
Johanna Elgström, landskapsarkitekt, stadsbyggnadsförvaltningen
Telefon: 042-10 53 42, e-post: johanna.elgstrom@helsingborg.se

Martin Hadmyr, stadsträdgårdsmästare, Helsingborgs stad
Telefon:042-10 58 95, e-post: martin.hadmyr@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.