Pressvisning av Hamlet på Helsingborgs Stadsteater

Pressvisning av Hamlet
på Helsingborgs Stadsteater
onsdag 4 september kl 11.00, Storan
Du får smakprov ur föreställningen och möjlighet att göra enskilda intervjuer med skådespelare och regissör.  Meddela gärna till nedanstående kontakt om du kommer och om du har några speciella önskemål vad gäller intervjuer.

Hamlet
av William Shakespeare
14/9 - 2/11 2013

När Stadsteatern sätter upp Shakespeares odödliga klassiker för första gången på över 50 år är det med en stor ensemble, spektakulär scenografi och ett brännande aktuellt innehåll. I titelrollen ser vi skådespelaren Tobias Borvin från teaterns fasta ensemble.
Hamlet återvänder hem från sina studier utomlands och märker att hans värld vänts upp och ner. Hans far, kungen av Danmark, har dött och hans mor är redan omgift med Hamlets farbror, som har tagit över riket. Hamlet, som under sin studietid lämnat ideal om våld och hämnd bakom sig, tvingas tänka och handla utifrån gamla strukturer. Nu måste han leva upp till omvärldens förväntningar.

För regin står Anu Saari, finsk-tysk regissör, och tidigare chef för bl a Folkteatern i Rostock och gästprofessor på Teaterhögskolan i Malmö.

I rollerna: Erik Borgeke, Cecilia Borssén, Tobias Borvin, Ester Claesson, Nils Dernevik, Bill Hugg, Annika Kofoed, Michalis Koutsogiannakis, Robert Olofsson, Rafael Pettersson, Sofia Snahr
Översättning: Britt G Hallqvist
Regi: Anu Saari
Scenografi och kostym: Elisabeth Åström
Ljusdesign: Raisa Kilpeläinen
Ljuddesign: Ådi Lindborg

Arrangemang i samband med pjäsen:
Publiksamtal
Missa inte ett spännande publiksamtal inför Hamlet. Stadsteaterns egen Hamlet, Tobias Borvin samtalar med en annan skådespelare som tidigare axlat denna rollernas roll. Moderator är Rikard Loman, lektor och frilansande teaterkritiker.
Torsdag 5 september klockan 19, foajéscenen.
Fri entré, ingen förbokning.

Introduktion
Vill du höra mer om Hamlet finns möjlighet att få en introduktion till pjäsen som hålls av Anna Novovic, konstnärlig ledare, och Karin Harborg, dramaturg.
Lördag 28 september klockan 17.15, foajéscenen.
Fri entré, ingen förbokning.

Kontakt:
Ulf Dahlström
Helsingborgs stadsteater
Marknadsansvarig
ulf.dahlstrom@helsingborg.se

Helsingborg är skapande och gemenskap, intiativ och engagemang. Här finns möjligheterna för dig som vill utveckla och utvecklas. Här växer både människor och företag. Helsingborg är staden för dig som vill något.