Rätt riktning för framtidens vård och omsorg

Rätt riktning för framtidens vård och omsorg

Under 2015 spanade vård- och omsorgsförvaltningen på omvärlden för att fånga utmaningar och trender för framtidens vård och omsorg. Med framtiden i kikaren kan vi se att omsorgen i Helsingborg är i rätt riktning.

En intern omvärldsgrupp har under 2015 bevakat händelser och trender om området för vård och omsorg. Som sedan resulterat i en årsrapport med sammanställning och analys av de viktigaste händelserna som ägt rum under året.

I årsrapporten kunde fyra olika fokusområden urskiljas – områden som idag och speciellt i framtiden kommer att vara påverkande för omsorgen i Sverige: attraktiv arbetsgivare, digitaliseringens möjligheter, sjukvården flyttar ut, samt svårigheter för personer med funktionsnedsättningar.

Med årsrapporten i hand kan vi se att omsorgen i Helsingborg är i rätt riktning - där många pusselbitar redan är på plats inför de framtida utmaningarna.

- Vi har en kvalitetsenhet i förvaltningen, som bland annat ser på möjligheter för framtidens vård och omsorg; med digitala och tekniska lösningar som verktyg. En av inriktningarna är att se på förutsättningar för ett väl omhändertagande i hemmet i samband med att sjukvården flyttar ut, säger Britt-Marie Börjesson, omsorgsdirektör, vård- och omsorgsförvaltningen.

Flera andra projekt är på gång förvaltningen, som ska underlätta vardagen men också ge kvalitet och trygghet för såväl kunder som medarbetare. Mobilt trygghetslarm, elektroniska lås, mobilt journalssystem och digital signering är några exempel - som pågår internt eller i samarbete med andra aktörer. Flera samarbeten är pågående och initierade, med bland olika kommuner, högskolor, bostadsföretag och nystartarföretag i Öresundsregionen.

En annan tendens i rapporten är svårigheter för personer med funktionsnedsättning. Flera områden i vårt samhälle är inte helt utformade eller anpassade för personer med funktionsnedsättning.

-Vi ser ständigt på hur vi på ett bättre och mer tillgängligt vis arbetar med frågor för personer med funktionsnedsättning. Nyligen startade vi upp Porten, för att se till boende utifrån kundens specifika behov, och sedan tidigare finns en delaktighetslinga med brukarvägledare som är utbildade i samtalsmetodik, säger Maria Nilsson, ordförande, vård- och omsorgsnämnden.

Mer om årsrapporten och riktning för framtidens vård och omsorg

Maria Nilsson, ordförande, vård- och omsorgsnämnden
Telefon: 0768 - 890 414, e-post: maria.nilsson1@helsingborg.se

Britt-Marie Börjesson, omsorgsdirektör, vård- och omsorgsförvaltningen