Foto: Calle Berglund/Helsingborgs stad

Serveringarnas rutiner hjälper oss att ta ansvar för avstånden

Miljöförvaltningen i Helsingborgs stad har sedan mitten av april gjort trängselkontroller på restauranger, caféer och barer i Helsingborg. Dialogen med företagen har överlag varit god och de brister som vi uppmärksammar rättas oftast till snabbt. Från den 1 juli har staden ett utökat uppdrag att besluta om åtgärder mot trängsel. Alla serveringsställen har ett ansvar att förhindra spridning av covid-19, men vi som äter ute måste också ta vårt ansvar för att hålla avstånden.

Den tillfälliga lagen om smittskyddsåtgärder på serveringsställen innebär att alla restauranger, caféer, barer och andra sommaröppna serveringar som vänder sig till allmänheten, är skyldiga att göra åtgärder för att förhindra spridning av covid-19. Lagen gäller året ut och gör att Helsingborgs stad vid behov kan agera snabbare för att förhindra smittspridning på serveringsställen, genom att besluta om åtgärder mot trängsel eller stängning.

– Dialogen med företagen har hittills varit positiv och många har tagit ett tydligt ansvar. Nu hoppas vi att det ska fortsätta så och att vi inte ska behöva fatta drastiska beslut efter kontrollerna, säger Olu Lindström, avdelningschef på miljöförvaltningen i Helsingborgs stad.

Enligt Folkhälsomyndighetens uppdaterade föreskrifter och råd ska serveringarna se till att olika sällskap av gäster kan hålla minst en meters avstånd till varandra. De kan skapa utrymme och undvika trängsel genom att bara servera sittande gäster, markera ut avstånd i köer, möblera om, begränsa antalet gäster i lokalen eller placera gästerna vid vartannat bord.

Sedan mitten av april har miljöförvaltningens inspektörer kontrollerat vilka rutiner serveringarna har för att följa föreskrifterna. Invånare har hittills anmält 113 serveringar i Helsingborg för trängsel och en eller flera trängselkontroller har gjorts på 143 serveringar i Helsingborg.

– Vi prioriterar vår tillsyn utifrån var vi ser att risken för trängsel och smittspridning är störst. Sedan följer vi upp ärendet i kontakt med företaget eller med en oanmäld kontroll på plats. De allra flesta vill göra rätt och rättar till eventuella brister snabbt.

Coronapandemin är långt ifrån över och kräver ett stort ansvar de närmaste månaderna. Under sommaren har serveringarnas rutiner prövats med fler besökare och större sällskap som vill ha sittplatser eller köar i entrén.

– Det är viktigt att från början inte välkomna fler sällskap än vad som är lämpligt för att kunna undvika trängsel. Gäster som inte har ett bord att sitta vid kan inte serveras. Men för att det ska fungera krävs ett gemensamt ansvar där serveringarna tar fram rutiner som varje besökare sedan respekterar, avslutar Olu Lindström.

Totalsiffror för trängselkontroller i Helsingborg

Antal serveringar som fått anmälan från invånare: 113

Antal serveringar där trängselkontroll har gjorts: 143

Antal ärenden där anmälan lämnats till smittskyddsläkare: 5

Antal beslut om smittskyddsåtgärder (föreläggande): 5

Antal beslut om stängning eller begränsade öppettider: 2

Veckorapport vecka 39

Antal kontroller under veckan: 8

Kontroller med anmärkning: 3

Kontroller utan anmärkning: 5

Det här pressmeddelandet har ändrats den 6 juli med anledning av den nya lagen om smittskyddsåtgärder på serveringsställen. Från måndag 6 oktober publiceras inte siffrorna här längre, eftersom vi ser ett lägre intresse än tidigare. Däremot fortsätter vi att sammanställa siffrorna internt. Om din redaktion vill ha ut statistiken är det bara att maila till miljoforvaltningen@helsingborg.se.

Presskontakter:

Olu Lindström, avdelningschef, Miljöförvaltningen i Helsingborgs stad
olu.lindstrom@helsingborg.se, 042- 10 50 38

Henrik Frindberg, miljödirektör i Helsingborgs stad (semester t.o.m vecka 31)
henrik.frindberg@helsingborg.se 042- 10 50 25

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.