På fem platser runt om i city finns träd där frivilliga städare kan låna städutrustning.

Sommarstädning och städträd – för ett renare Helsingborg

I love Hbg arrangerar i år sommarstädning tillsammans med föreningar. Ännu en nyhet är städträden i city, som är rustade med redskap för frivilliga städare att använda.

I sommar utökas den ordinarie driften med städning i stadens centrala delar. Förutom ett renare centrum är syftet att minska nedskräpningen genom att städa på tidpunkter när många rör sig i vår offentliga miljö. Satsningen är också ett sätt att hjälpa föreningar i en ekonomiskt tuff period, då de som deltar får ersättning.

– Det här är ett jättebra initiativ och det är så roligt att många föreningar anmält sitt intresse. Förhoppningsvis får detta invånare och besökare att tänka till lite extra när de ser att våra föreningar tar ett ansvar för vår gemensamma miljö, och inspireras till att göra detsamma, säger Sophia Stringer, ansvarig för renhållningen i centrum och projektmedarbetare för I love Hbg.

Ännu en nyhet från I love Hbg är så kallade städträd som finns på fem platser runt om i city: Dunkers kulturhus, kallbadhuset Kallis, Helsingborg kontaktcenter, Stadsbyggnadshuset (Järnvägsgatan 22) samt på Söder (placeras ut inom kort).

Träden har behållare med städutrustning, till exempel soppåsar, tänger och reflexvästar, som frivilliga får lov att använda och återlämna när de är klara. I städträden finns också ”fimpfickor” som kan delas ut till personer som röker. Fimpfickan ser ut som en liten börs som man kan lägga sina fimpar i, ifall det inte finns en askkopp i närheten.

– Engagerade invånare hör ibland av sig till oss och vill göra en insats för miljön och sin stad. Det är jättekul och vi lånar då gärna ut skräpplockarmaterial som vi har. I och med städträden blir materialet mer tillgängligt och kan locka till mer spontana skräpplockartillfällen. Kanske vill man plocka lite under sin promenad på stan, säger Louise Halén, samordnare för städträden.

För mer information, kontakta:
Sophia Stringer, ansvarig renhållning centrum och projektmedarbetare I love Hbg
Telefon: 042-10 79 88, e-post: sophia.stringer@helsingborg.se

Louise Halén, projektmedarbetare I love Hbg
Telefon: 073-840 02 44, e-post: louise.halen@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.