Ulrika Hallengren VD Wihlborgs, David Nilsson Sträng HETCH, Peter Danielsson kommunstyrelsens ordförande (M) i Helsingborg, Kennneth Nilsson VD Resurs Bank, Annette Melander Berg näringslivsdirektör i Helsingborgs stad.

SUP46 Start-up People of Sweden öppnar nytt kontor i Helsingborg

SUP46 Start-up People of Sweden meddelar idag att de öppnar sitt andra kontor i Helsingborg när staden nu bygger sin helt nya tech hub.

SUP46 har blivit en grundande partner till satsningen tillsammans med HETCH, Wihlborgs, och Resurs Bank. Efter sommaren kommer SUP46 att öppna sitt kontor i hjärtat av Helsingborg på Järnvägsgatan 7, bara 100 meter från centralstationen, tills den nya 13,000 kvm stora kontorsbyggnaden Prisma öppnar i Oceanhamnen i 2021.

- Vi har pratat med David Nilsson Sträng på HETCH och Helsingborgs stad under en längre tid om deras planer på att bygga en techmiljö centralt i staden. Styrelsen har i flera år diskuterat en fysisk expansion, och vi har nu hittat perfekta partners för att göra just det, säger Sebastian Fuchs medgrundare och VD på SUP46.

SUP46 har många medlemmar som sitter över hela Sverige, och med öppnandet av det nya kontoret kan mycket mer erbjudas till kollektivet inte bara i Helsingborg, utan i hela Skåneregionen och även Köpenhamn.

- Ända sen början på den här resan med HETCH så har vi haft en tydlig vision, att bli den ledande tech-staden i Sverige. För att åstadkomma det behöver vi tänka i nya banor och blicka utanför Skåneregionen, och idén var redan från början att bilda ett team tillsammans med en av de ledande startup-kollektiven i Europa – SUP46, säger grundaren David Nilsson Sträng.

- Vi är väldigt glada att vi har hittat en så bra samarbetspartner i SUP46, och där finns en synergi vad gäller vårt fokus på entreprenörskap och näringsliv, samt digitalisering. Vårt mål är att bli en av Europas mest innovativa städer till 2022, och vi ser fram emot att välkomna SUP46 till staden för att ta oss närmare det målet, säger Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande (M) i Helsingborg.

SUP46 har redan välkomnat två nya medlemmar; Fintech företaget Jolle som var en del av Fasttrack Malmö och Helsingborgsbaserade Bigheart som var en del av THINK accelerate. Bigheart är ett välgörenhetsföretag som drivs på tech, med en app som hjälper folk att donera till välgörenhet.

Om HETCH

HETCH tillhandahåller ett ekosystem för ökad innovation och tillväxt. Tillsammans med etablerade företag, tech-företag och startups skapas en mix för kunskapsutbyte. I hjärtat av Helsingborg erbjuder HETCH tillsammans med sina partners tillgång till fysiska och digitala arbetsplatser, utbildning och forskning, rådgivare, investerare och ett stödjande nätverk.

Om SUP46 (Startup People of Sweden)

Startupkollektivet SUP46 grundades i 2013 för att stödja startups och entreprenörer. Genom sitt ekosystem av investerare, rådgivare och partners ges medlemmarna ett konkurrensövertag. SUP46 är hem till mer än 150 företag över hela Sverige. Sen 2013 har medlemmarna i SUP46 tillsammans tjänat in 400 miljarder SEK.

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.