Sverige och Danmark överens om fortsatt arbete med fast HH-förbindelse

Sverige och Danmark överens om fortsatt arbete med fast HH-förbindelse

Kapaciteten på Öresundsbron räcker under överskådlig tid. Däremot kan en ny fast förbindelse mellan Sverige och Danmark ge andra positiva effekter. Det visar Sverigeförhandlingens utredning som presenteras under måndagen.

- Det här är en viktig slutsats för det fortsatta arbetet, säger Peter Danielsson, (M) kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.

Sedan Öresundsbron öppnades år 2000 har 100 miljoner bilar passerat Öresundsbron och persontrafiken har nästan fördubblats. Därför har frågan väckts om hur länge bron kan täcka de behov som finns och om det behövs ytterligare en förbindelse mellan länderna framöver. Sverigeförhandlingen och företrädare för Danmark har sedan i höstas arbetat med en utredning om trafikprognoser för person- och godstransporter på väg respektive järnväg över Öresund.

Utredningen har inte visat några kapacitetsproblem för varken väg eller järnväg, som inte kan lösas med kompletterande investeringar på landsidan under överskådlig tid (cirka 2050). Situationen med enbart en tågförbindelse över Öresund bedöms vara sårbar och det finns också andra samhällsekonomiska nyttor med en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör.

- Slutsatsen från arbetsgruppen är att de ska fortsätta arbetet med att utreda vilka nyttor en fast förbindelse mellan Helsingör och Helsingborg kan ge. Det är glädjande att de fortsätter att titta på de värdena som vi hela tiden har lyft fram som de viktigaste för den regionala utvecklingen, säger Peter Danielsson, (M) kommunstyrelsens ordförande.

Utredningen visar också att en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör skulle korta restiderna och öka tillgängligheten och integrationen i den norra delen av regionen. Den dansk-svenska arbetsgruppen har kommit överens om att utreda vidare vilka nyttor en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör kan ge. I utredningen nämns till exempel robusthet, en förbättrad bostadsmarknad, restidsvinster, arbetsmarknadsnyttor, miljönyttor, näringslivsnyttor, samhällsutveckling och sociala nyttor.

- Sedan flera år tillbaka pågår ett strategiskt arbete mellan Helsingborg och Helsingör för en gemensam samhällsutveckling. För att vår dansksvenska region ska nå sin fulla tillväxtpotential inom de områden som arbetsgruppen vill fortsätta utreda, krävs en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör, säger Peter Danielsson.

Se nedan för citat från Benedikte Kiaer, borgmästare Helsingör.

För mer information kontakta:

Peter Danielsson, (M) kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg, 042 10 50 87

Citat från Benedikte Kiaer, borgmästare Helsingör

• ”Det er utrolig positivt, at de to landes regeringer nu har fundet sammen om at få lavet en forundersøgelse af en ny fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. Jeg tror begge regeringer har fået øjnene op for det kæmpe potentiale, der ligger i at binde også den øverste del af øresundsregionen helt tæt sammen.”
  • ”Med en togforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg og en sammenkobling af de to landes motorvejsnet vil vi stå med helt nye vækstmuligheder for virksomhederne i den nordlige del af hovedstadsregionen, et markant udvidet arbejdsmarked og tilsvarende for de studerende. For ikke at tale om de muligheder der åbner sig for besøgende og turister i øresundsregionen. Men det er vigtigt for mig at understrege, at det kræver både en vej- og togforbindelse, hvis vi skal indløse potentialet. Det ikke nok bare at bygge motorvej mellem landene – de to byer, Helsingør og Helsingborg, skal kobles tæt sammen, så arbejdstagere, studerende, turister osv. enkelt og frit kan bevæge sig mellem landene. Den gevinst ikke glippe!”

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på Helsingborg2035.