​Vi utökar vårt parkeringserbjudande från 28 mars

I samarbete utökar nu Helsingborgs stad och Helsingborg City sitt parkeringserbjudande att gälla alla dagar från och med lördagen den 28 mars.

Vår vardag har hastigt förändrats i spåren av covid-19. Parkeringsförhållandena ändras för närvarande i snabb takt och vi ser att våra centrumparkeringar, som vanligtvis är fullbelagda mitt på dagen, används mindre. Den senaste besöksstatistiken från Helsingborgs City visar också en minskning med cirka 30 procent besökare.

- Efter att Helsingborgs Dagblad informerat mig om den stora förändringen från förra veckan ser vi på förvaltningen möjligheten att erbjuda 2-timmars gratis parkering på vardagar och helger, säger stadsbyggnadsdirektör Kristina Magnusson.

För de som använder våra parkeringsappar införs den 28 mars en möjlighet till upp till två timmars gratisparkering när de gynnar näringsverksamheterna i centrum, både vardag och helg.

- Särskilda rabattkoder lämnas ut av personal vid inköp i affärer och andra näringsställen. Rabattkoden skrivs in i appen och ger kunder gratis parkering upp till två timmar. Rabattkoderna fungerar som daglig engångskod, säger parkeringssamordnare Leo Schneede.

Gratisparkeringen gäller i dagsläget till Valborg den 30 april. Rabattkoderna distribueras till näringsverksamheterna via Helsingborg City.

För mer information kontakta:
Leo Schneede, parkeringssamordnare på stadsbyggnadsförvaltningen
Telefon: 042-10 35 68, e-post: leo.schneede@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.