Om bob hund, HSO och den livgivande crossovern

George Gershwin gjorde det, tenorerna Pavarotti - Carreras – Domingo gjorde det, Deep Purple och många andra har gjort det: förenat olika musikstilar och på så sätt lyft fram något nytt hos båda. Man har gjort en crossover. Och nu står Helsingborgs Symfoniorkester på tur i en riktigt maffig crossover tillsammans med rockbandet bob hund. Såvitt jag vet är det första mötet mellan HSO och ett framstående rockband.

Den första crossover som jag ramlade på var George Gershwins Rhapsody in Blue, en verklig öronöppnare som förenade klassisk musik och jazz. 1924 blev den direkt en jättesuccé. Rhapsody in Blue kom till för att Gershwin inte var nöjd med att enbart skriva populärmusik för scen och kabaré. Där hade han kommit till ett slags vägs ände och ville något mera. Han ville utveckla sig och bjuda något nytt, såväl som att lyckas med ännu intrikatare populärmusik.

Efter åtskilliga sms och mejl lyckas Thomas Öberg, bob hunds frontfigur och sångare stilla sig så att han får lite tid över för ett samtal om drivkraften inför #klassiskbobhundkonsert tillsammans med Helsingborgs Symfoniorkester den 27 augusti. Det står snart klart att konserten ingår i bob hunds förnyelse och utveckling.

Bob hund har varit verksam sedan 1991 och har hunnit bli Sveriges kanske populäraste rockband med sina expressiva låtar och arr och underfundiga, samhällskritiska texter. De tre som bildade bob hund var de båda helsingborgarna Thomas Öberg och Jonas Jonasson, samt Mats Hellquist från Södertälje. Det stod inte på förrän bandet utökades och man började ge ut både EP och album. För oss äldre som mestadels lyssnar till klassisk musik är EP en främmande fågel. Numera helt enkelt en CD med begränsat antal låtar, 3-5, och en speltid på max 20 minuter. Medan en CD med klassisk musik oftast är 60 -80 minuter lång. Detta kallas album inom populärmusiken.

Hur som helst, bob hund gnetade på med både konserter och skivinspelningar och 1998 slog de till med albumet ”Jag har reat ut min själ!Allt skall bort” och bob hund gjorde sig känt för en bredare publik. Framgångarna fortsatte. Men 2003 försvann bob hund från scenen för att återkomma 2006 och har sedan dess förgyllt tillvaron för dem som älskar indierock.

När jag frågar runt bland vänner om bob hund får jag mängder av positiva svar, allt från ”Åh, det är dom som sjunger rock på skånska”, till ”Ett band med välgjord musik och intressanta texter”.

- Vi kände att det måste till nya spår för att vi skulle kunna förnya oss, säger Thomas Öberg, som under alla år varit bandets maskerade frontfigur och sångare. Frågorna som uppstod var; lägga ned bandet, spela på med snällrock som om inget händer, eller försöka förnya sig. Bob hund lade ner, återuppstod, sålde sina instrument, spelade opera och gav ut nya EPoch album.

Att man auktionerade ut sina instrument vid en tillställning i Helsingborgs hamn 2013 fick stor uppmärksamhet. Man spelar i dag på lånade instrument.

- Att spela på något ovant ger en annorlunda musik, menar Thomas Öberg, som också noterade att vid biljettsläppet till #klassiskbobhundkonsertså erbjöds man att låna Klippans ”värsta” gitarr.

Bob hund på Malmö opera i fjol blev en succé. Ett album gavs ut och för dem som är nyfikna finns hela föreställningen på Youtube. Givetvis finns också skivan #bobhundopera.

Nu hoppas man på en motsvarande succé i Helsingborg.

- Vi vill att konserten skall ge lika mycket åt den som gillar rock, som den som gillar klassiskt, säger Thomas Öberg. Symfoniorkestern får inte bara bli en snygg kuliss till vårt band. Det blir klassiska bob hundlåtar i nya arrangemang samt en mängd unikt material för konserten med Symfoniorkestern.

Thomas Öberg själv har viss vana vid Helsingborgs Konserthus och HSO.

- Mest som gymnasist när jag mer eller mindre tvingades av skolan till konserterna, men jag gillade musiken och en av mina vackraste musikaliska upplevelser fick jag för övrigt vid en resa till Paris, där jag hamnade i en lokal där man generalrepeterade Rachmaninovs andra pianokonsert. Det magiskt inledande pianot som sedan vävs samman med hela orkestern gav gåshud.

En rockkonsert är sällan en sponsrad föreställning, som en symfonikonsert är. Och därför är biljettpriset förhållandevis högt jämfört med en normal HSO-konsert.

- Vi är inte rädda för höga biljettpriser, säger Thomas Öberg, däremot tycker jag att kultur måste få kosta. Stat och kommuner skall vara generösa, men det behövs nya infallsvinklar och idéer. Nya kombinationer och uttryckssätt.

Bob hund vill med sin konsert att en ny publik når Konserthuset, men kanske blir det också så att inbitna ”klassiker” upptäcker att bob hund bara är en annan gren av den fantastiska musiken.

/Tommie Ling