Veckans solist: Torleif Thedéen, cello

Torleif Thedéen, en verklig trotjänare som solist med HSO (han gästar HSO för åttonde gången på drygt tjugo år), fick sitt stora genombrott då han 1985 vann tre av världens mest prestigefyllda cellotävlingar. Sedan dess har han turnérat över hela världen, och gästat bland annat BBC Philharmonic Orchestra, City of Birmingham Symphony Orchestra, Moskvafilharmonin och Tjeckiska filharmonin, tillsammans med dirigenter som Esa-Pekka Salonen, Paavo Berglund, Neeme Järvi, Franz Welser-Möst, Gennadij Rozhdestvenskij och Leif Segerstam.

Sedan 1986 har Torleif Thedéen spelat in en lång rad CD:s för BIS med såväl standardrepertoar som nyskriven musik. Hans inspelning av Sjostakovitjs cellokonserter vann Cannes Classical Award 1995, och Bachs solosviter, utgiven år 2000, uppmärksamma- des i november året därpå som Editor’s Choice i BBC Music Magazine.

Under de senaste säsongerna har Torleif Thedéen framträtt med bland andra Rotter- dams filharmoniker, Tokyo Metropolitan Or- chestra, London Philharmonic Orchestra och BBC Wales Symphony Orchestra, samt vid festivalen i Verbier. I den närmaste framtiden väntar konserter med Sveriges Radios Symfoniorkester, Helsingforsfilharmonin och Kungliga Filharmonikerna.