Veckans solister: Tomas Lind, tenor och Fredrik Zetterström, baryton

Tomas Lind – tenor

Kvällens tenorsolist Tomas Lind är sedan 1989 anställd vid GöteborgsOperan. På denna sin hemmascen har han bland mycket annat gestaltat alla Puccinis stora tenorroller, Pinkerton (Madame Butterfly), Cavaradossi (Tosca), Rodolfo (La Bohème) och Calaf (Turandot). Dessutom har han gjort Hertigen i Verdis Rigoletto, Don José i Carmen och titelrollen i Verdis Gustaf III (Maskeradbalen).

Han har även gästspelat på Kungliga Operan i Stockholm. Där har han gestaltat Des Grieux i Puccinis Manon Lescaut, Alfredo i Verdis La Traviata, och i titelrollen i Verdis Don Carlos. Tomas Lind har även gästspelat på Opera Hedeland i Danmark (Calaf), Darmstadtoperan (Gustaf III) och vid festspelen i Bergen 2010.

Fredrik Zetterström – baryton

Med tacksamhet och glädje välkomnar vi Fredrik Zetterström, som med kort varsel ersätter Karl-Magnus Fredriksson. Fredrik Zetterström har efter avslutad utbildning vid Kungliga Musikhögskolan och Operahögskolan i Stockholm framträtt vid de flesta av Nordens operascener i ett brett spektrum av roller, i allt ifrån Mozartoperorna Don Gio- vanni och Figaros bröllop (som Leporello respektive Greve Almaviva) till John Forsells Döden och flickan och Daniel Börtz Goya.

Även i konsertanta sammanhang är Zetterström flitigt anlitad, bland annat har han sjungit med Sveriges Radios Symfoniorkester, Göteborgs Symfoniker, ÅÅbo filharmoniker och Kringkastingsorkestret i Oslo. Med HSO hördes han första gången i september 2007, då han gestaltade titelrollen vid ett konsertant framförande av Verdis Rigoletto. ÄÄven den gången stod Pier Giorgio Morandi på dirigentpulten.

Bilder finns här: http://helsingborgskonserthus.se/2011/11/veckans-solister-tomas-lind-tenor-och-fredrik-zetterstrom-baryton/