Boksläpp Spyflugan Astrid - mitt i musiken

Den älskade bilderbokskaraktären Spyflugan Astrid är tillbaka. Boken Spyflugan Astrid mitt i musiken (Bonnier Carlsen) är en del av ett musikprojekt mellan Helsingborgs Symfoniorkester, Maria Jönsson och tonsättaren Ulrika Emanuelsson.

Boken framförs som musiksaga med bland annat Sara Edwardsson, premiär den 30:e november kl. 14.00 på Helsingborgs Konserthus. Musiksagan ”Spyflugan Astrid – Mitt i musiken" riktar sig till förskole- och lågstadieelever.

Humoristisk, fantasieggande, småvild, härlig, underbar, rolig, charmig, oemotståndlig och helskön – lovorden har haglat över böckerna om spyflugan Astrid. Den här gången susar hon vilse bland gyllene tubor, gnällande strängar och visslande flöjter.

Lilla Astrid är liten men självsäker och att se världen genom hennes fasettögon är fascinerande, roligt och spännande. Den här gången hamnar Astrid mitt i musiken när Konserthuset annonserar i tidningen efter flugor som är bra på att surra. Vem kan väl passa bättre än Astrid och bästa kompisen Stubbis?

Med livfullt slängiga drag berättar Maria Jönsson om sin nyfikna hjältinna Astrid i de fyra bilderböckerna: Spyflugan Astrid, Spyflugan Astrid flyger högt (fick 1:a pris av Bokjuryn, barnens egen omröstning), Spyflugan Astrid rymmer och Spyflugan Astrid gillar.

Maria Jönsson är verksam som bokillustratör, tidningstecknare och författare. Hon har bland annat hyllats för böckerna om spyflugan Astrid samt bilderböckerna om den charmiga hundvalpen Morris. Maria Jönsson har tilldelats priser som Helsingborgs Dagblads kulturpris och Ottilia Adelborg-priset 2010.

"För mig är det bilden som driver en historia framåt", säger Maria själv. Det märks, här fångas på kornet de lustiga situationerna och förväxlingarna som kan uppstå när man är en liten fluga i en
stor värld. Och den lekfulla och annorlunda layouten bidrar till att göra varje bok om Astrid till en djärv och fantasifull skapelse.

Boksläppet äger rum i Café Markelius kl 15.00, Helsingborgs Konserthus. Ingång Drottninggatan 21.

Kontaktpersoner:

Erik Bergquist, producent, Helsingborgs Konserthus.  042 - 10 42 64, erik.bergquist@helsingborg.se

Tove Kullenberg, PR-och informationsansvarig, Bonnier Carlsen. 08 - 696 81 89, tove.kullenberg@bonnierforlagen.se

Konserthuset i Helsingborg är en funkisbyggnad med lovordad akustik och ett brett program för små som stora med artistelit, konserthuskör och inte minst Helsingborgs egen symfoniorkester, HSO, med chefdirigent och världsviolinisten Andrew Manze.