En helkväll med Ravel

Äntligen, en helkväll med musik av en av världens mest framstående impressionister, Maurice Ravel. Ravel är känd som både tonsättare och instrumentatör och hans musik renommerad för sina förförande melodier och precisa orkestrering.  Publiken kommer den 27 november 19.00 få njuta av flera verk som är instrumentationer av hans kända pianostycken. Undantaget är som titeln skvallrar om, Boléro. Ett stycke som skrevs på beställning av koreografen Ida Rubinstein, direkt för orkester och bygger på en spansk-baskisk melodi som stegras successivt i ett orkestralt crescendo.

Först ut denna afton är dock Pavane för en död prinsessa, det stycke som först gjorde Ravel känd. Stycket komponerades för piano 1899. Pavane blev en salongssuccé som instrumenterades och framfördes i Paris redan ett år senare. Ett annat stycke som spelas denna kväll är balettmusiken Gåsmors sagor som i flera avsnitt skildrar historien om den sovande Törnrosa, som drömmer i olika klanger och slutligen vaknar upp i ett drömlandskap. Som avslutning spelas Ravels kända instrumentation av Musorgskijs Tavlor på en utställning, där han musikmässigt fångar motiven i en konstnärs tavlor.

På dirigentpulten denna Ravelafton står Pier Giorgio Morandi, Helsingborgs Symfoniorkesters förste gästdirigent. Innan Morandi tog sig an dirigentrollen studerade han oboe och komposition vid Giuseppe Verdi-konservatoriet i Milano, där han även under en tid verkade som solooboist vid det mytomspunna operahuset La Scala.Dirigering lärde han sig dels vid Mozarteum i Salzburg hos Ferdinand Leitner och i USA för Leonard Bernstein och Seiji Ozawa.

Konsertinnehåll Maurice Ravel – Pavane - Gåsmors sagor - Boléro
Modest Musorgskij – Tavlor på en utställning

Vad: Ravels Boléro
Var: Helsingborgs Konserthus
När: 27 november 19.00. Upptakt i Lilla Salen 18.00
Hur: 280 kronor. Ung eller student 50 kronor. 15% rabatt med Kulturkortet.
Mer information: Konserthusets hemsida

Arrangemangskontakt: Carla Zigante, Marknadsansvarig Konserthuset. 042-10 42 75 eller carla.zigante@helsingborg.se

Presskontakt: Dennis Nilsson, Pressansvarig kulturförvaltningen. 042-10 42 32 eller dennis.nilsson@helsingborg.se

__________________________________________________________________

KULTURFÖRVALTNINGEN
www.helsingborg.se\kultur

Konserthuset i Helsingborg är en funkisbyggnad med lovordad akustik och ett brett program för små som stora med artistelit, konserthuskör och inte minst Helsingborgs egen symfoniorkester, HSO, med chefdirigent Stefan Solyom.