Helsingborgs Symfoniorkester i ett unikt samarbete med Ola Salo under Hx

Vi är stolta och glada över att kunna presentera ett unikt samarbete mellan Helsingborgs Symfoniorkester och Ola Salo under stadsfesten Hx.

Lördagen den 5 augusti blir det en konsert på Furutorpsplatsen där Symfoniorkestern och Ola Salo, en av Sveriges främsta artister, låter popens och den klassiska musikens olika uttryckssätt förenas i ett helt unikt och spännande arrangemang.

-Jag tycker det är väldigt roligt att stadens egen symfoniorkester ska vara med på Hx. Vår symfoniorkester gillar musikaliska möten som går utöver det vanliga, och det här samarbetet med Ola Salo ser vi verkligen fram emot, säger Fredrik Österling, chef för Helsingborgs Symfoniorkester.

Ola Salo är sedan många år etablerad i den svenska artisteliten som rocksångare, musikalartist, låtskrivare och tonsättare. Efter tiden i ett av landets mest framgångsrika popband The Ark, har Salos karriär fortsatt fyllas med publikframgångar som bl a huvudrollen i musikalen Jesus Christ Superstar och en hyllad medverkan i TV4:s Så mycket bättre. När han för några år sedan tilldelades Lunds Studentsångförenings solistpris, var det med motiveringen ”för ett oberäkneligt artisteri som skapar nya konstnärliga uttryck genom att spränga gränserna mellan nytt och gammalt”.

Hx är Helsingborgs årliga stadsfest som inspirerar besökaren till ett aktivt deltagande i det mångfacetterade utbudet av kultur- och idrottsevenemang och konserter med lokala, regionala och nationella artister.

Hx arrangeras 3-5 augusti på Söder i Helsingborg.

För mer information:
Nathalie Jarnhäll, projektledare för Hx, 0734-41 25 88

Helsingborgs Konserthus har en lovordad akustik och ett brett program med artistelit, konserthuskör och Helsingborgs egen symfoniorkester, HSO, med chefdirigent Stefan Solyom.

Helsingborgs Konserthus ingår i Helsingborg Arena & Scen som är ett av Nordens större kultur- och evenemangsbolag.