HSO rankad högre än fyra världsorkestrar

Helsingborgs Symfoniorkester och chefdirigent Andrew Manze tog hem segern när den danska musikradions ”Söndagsklassikern” Danmarks Radio P2 (2014-01-19) utsåg deras CD-inspelning av Brahms fyra till den främsta, i konkurrens med fyra orkestrar i världsklass.

Efter att tre inspelningar sållats bort (John Eliot Gardiner/Orchestre Révolutionnaire, Marin Alsop/London Philharmonic Orchestra och Riccardo Chailly/Gewandhausorchester Leipzig) ställdes Manzes och Helsingborgssymfonikernas version i finalomgången mot Carlos Kleibers inspelning med Wiener Philharmoniker från 1980. Trots det minst sagt traditionstyngda motståndet fattade juryn starkast tycke för HSO och Manze.

- När en lyssnarjury vid Danmarks Radio P2 utser Helsingborgs Symfoniorkesters Brahms-CD till den främsta, kände vi oss alla mäkta stolta: musikerna, producenten, ljudteknikern och hela teamet bakom projektet. Det som gör just denna recension så annorlunda är att de danska jurymedlemmarna lyssnade i blindo utan att veta vilken orkester som spelade. De upplevde att musikaliteten och soundet hos HSO överglänste exempelvis Leipzigs Gewandhaus och Wiens Filharmoniska Orkester. Det vore som om HIF just hade vunnit över Barcelona och Bayern München! Personligen, å andra sidan, behöver jag ingen recensent som berättar för mig hur underbar HSO är - jag hör det varenda gång jag besöker Konserthuset, säger Andrew Manze.

HSO och Andrew Manze framför Brahms fyra symfonier torsdag den 8 maj 19.30 och söndag den 11 maj 18.30. Det blir Maestro Manzes finalkonserter innan han slutar som chefdirigent för HSO.

Konserthuset i Helsingborg är en funkisbyggnad med lovordad akustik och ett brett program för små som stora med artistelit, konserthuskör och inte minst Helsingborgs egen symfoniorkester, HSO, med chefdirigent och världsviolinisten Andrew Manze.