HSO synar människan kommande säsong

Konsten att vara människa. Det är temat som genomsyrar säsongens konserter på Helsingborgs Konserthus. Helsingborgs Symfoniorkester tar sig an spelåret 2018/19 med nya grepp.

Idag presenterar Helsingborgs Symfoniorkester sitt kommande säsongsprogram, en händelse som noggrant följs från många håll. Den innevarande säsongens program har väckt uppmärksamhet både i och utanför Sverige. Bland annat har det brittiska musikmagasinet Classical Music nämnt den svenska orkestern i en krönika som ett av två exempel på kreativt förnyelsearbete – där det andra var Los Angeles Philharmonic Orchestra.

Även kommande program präglas av nya idéer och grepp. Samtliga abonnemangskonserter färgas av de 21 dikterna i tonsättaren Arnold Schönbergs verk Pierrot Lunaire.

LÄS HELA SÄSONGSPROGRAMMET HÄR (Eller ladda ner det som pdf, se nedan under Relaterat/Dokument.)

Pierrot Lunaire är ett av 1900-talets viktigaste verk som öppnade den klassiska musiken mot en ny, modern era. De tematiska trådarna i sångerna som spänner över ämnen som kärlek, religion, hädelse och återkomst passar väldigt bra med hur vi vill jobba. Vårt fokus ligger på starka, musikaliska berättelser, säger konserthuschefen Fredrik Österling.

Under spelåret framförs – förutom en mängd verk av kända tonsättare som Beethoven, Brahms och Mozart – Emmy Lindströms nyskrivna ”Pierrot”-verk The Lost Clown. Det är ett verk, som likt Pierrot Lunaire har 21 satser, vilka kommer att framföras under lika många konserter.

Emmy Lindström, HSO:s hustonsättare säsongen 2018/2019. Fotograf: Emil Jonasson.

– Emmy Lindströms klarinettkonsert, som uruppfördes här förra hösten, togs så väl emot av både publik och orkester att vi ville ta chansen att lyfta fram henne ännu mer, säger Fredrik Österling.

Redan föregående säsong tog Helsingborgs Konserthus helt nya grepp för att modernisera och förnya verksamheten.

– Helsingborgs Symfoniorkester är faktiskt den enda svenska orkester som konsekvent jobbar med att väva in konstmusiken i olika aktuella teman och kompletterar konserterna med diskussionskvällar, filmvisningar och efterfester där publik och musiker kan träffas i Markelius-baren. Konserthuset ska vara en självklar mötesplats i staden, säger Fredrik Österling.

Helsingborgs Konserthus har även infört oväntade inslag och programpunkter såsom yoga till levande klassisk musik och bebismusik, en ambition som slagit väl ut och som fortsätter kommande säsong.

För mer information:
Fredrik Österling, konserthuschef, 0705-69 17 65