Fotograf: Mats Bäcker

​Musik och litteratur, snille och smak

Nya irrfärder utlovas när det skrivna ordet hamnar i fokus – nu presenterar Helsingborgs Symfoniorkester säsongen 2019/2020.

Med avstamp i James Joyces banbrytande roman Odysseus 18 kapitel skapar HSO, Helsingborgs Symfoniorkester, lika många nya musikaliska konsertkvällar med undertiteln Kärlek och skandaler, Snille och smak. I likhet med Joyces episka roman, får varje konsert sin specifika form och egna ramberättelse.

– James Joyces Odysseus är lika mycket en konstbok som ett litterärt verk och den innehåller alla slags ingredienser: skandaler, politik, rasism, sex, förnedring, otrohet, utanförskap. Ämnen man med fördel kan koppla direkt mot vår samtid, något vi vill göra för att vara relevanta för en bredare publik, för fler människor, säger Fredrik Österling, konserthuschef.

Helsingborgs Symfoniorkester har under senare år kompletterat bilden av att vara en framstående orkester med att synas och höras i nya sammanhang. Helsingborgsorkestern har på olika sätt skapat nya berättelser runt musiken som har gett eko såväl i musikvärlden som i nationell och internationell media. Kantaten Bögtåget blev förra året en stor nyhet och orkesterns beslut att satsa på en grönare profil har också den skapat ringar på vattnet.

– Förutom att leverera musik på högsta nivå är det viktigt att vi deltar i samtidsdebatten. Syftet att lyfta viktiga frågor är en del av konstens stora möjligheter, att skapa ett sammanhang och berättelser runt musiken! Det öppnar kort och gott dörrar för fler människor, säger Fredrik Österling.

Utöver de 18 kapitlen från Odysseus innehåller programmet ytterligare tre fristående konserter som tar avstamp i romaner av välkända författare som Francoise Sagan, Göran Tunström och Thomas Mann.

– Självklart kommer även våra trogna konsertbesökare känna igen sig i innehållet och hitta sina guldkorn, vi lägger till något, inte tvärtom, säger Fredrik Österling.

Läs säsongsprogrammet här

För mer information:
Fredrik Österling, konserthuschef, 0705-69 17 65

Sveriges främste musikfotograf Mats Bäcker har skapat årets bilder, även dessa med utgångspunkt i den snart 100-åriga romanen.