Dansföreställningen PAUSE av koreografen Kirstine Illum kommer till Helsingborgs stadsteater den 9 november!

PAUSE är skapad av den energiska danska koreografen Kirstine Ilum och kommer till Helsingborgs stadsteaters lilla scen den 9 november klockan 19.00. I föreställningen har hon med dansens språk, med all dess humor och allvar, skapat en visuell tolkning av begreppet tid. PAUSE är fylld med dynamiska skiftningar – från actionfylld akrobatisk parkour och stunts till ömt känslofyllda uttryck.

Vi får följa tre dansare som, med sina explosiva och dynamiska dansstilar, försöker dechiffrera den moderna människans roll i tid och rum. PAUSE är en föreställning som handlar om att ha så bråttom att man riskerar att komma för sent till livet självt. Genom att vända upp och ner på begreppet tid, vill föreställningen PAUSE försöka få publiken att stanna till, reflektera och för en liten stund sätta sina ambitioner på stand-by.

“PAUSE är Ilums första större verk och herre min skapare som hon fick publiken att spärra upp ögonen! En koreografisk talang kommer flygande ut ur startblocken!” (Weekendavisen)

“Humoristisk, imponerande danskonst väl värt fyra stora stjärnor. /.../ Det här är elegant koreografiskt hantverk.” (Byen Kalder)

I samarbete med Dansstationen och Dansnät Sverige.

Efter PAUSE ges det ett artist talk i Lillans foajé. Kirstine Ilum och Daniel Eriksson ger publiken möjlighet till samtal kring bakgrund och skapandet av föreställningen. Samtalet startar ca 15 minuter efter föreställningen.

Regioner

Helsingborgs stadsteater invigdes 1921 och är en av Sveriges äldsta stadsteatrar. Målsättningen är att vara en av regionens ledande kulturinstitutioner med en bred, kvalitativ och angelägen repertoar som speglar vår samtid och mångfald. Teatern sysselsätter ungefär 80 personer per år, varav 8 skådespelare ingår i den fasta ensemblen. Teaterchef och konstnärlig ledare är Karl Dunér. Storan är en av Europas modernaste scener med plats för upp till 600 besökare. Lillans publikkapacitet uppgår till 150 personer.