Helsingborgshem öppnar upp för fler aktörer att vara med och bygga framtidens Drottninghög

Helsingborgshem går nu in i en intensiv genomförandefas för att nå visionen om framtidens Drottninghög och säljer en byggrätt till fastighetsbolaget Tornet. Parallellt påbörjas den andra etappen av områdets förändringsprojekt med ombyggnad, rivning och nyproduktion.

Helsingborgshem kan idag presentera beslut om tre projekt som alla är viktiga pusselbitar för att nå visionen om framtidens Drottninghög. Ett av projekten är försäljningen av en byggrätt längs med Vasatorpsvägen där det idag finns garage och parkeringsplatser.

- Vi är glada att vi har ett avtal klart med Tornet som kommer att bidra till det långsiktiga målet att fördubbla antalet lägenheter på Drottninghög. Försäljning av byggrätten ligger i linje med Helsingborgshems ambitioner att tillföra fler lägenheter och fler olika fastighetsägare på Drottninghög, berättar Lars Hansson, styrelseordförande i AB Helsingborgshem.

Tornet planerar byggstart för 56 hyresrätter under andra kvartalet 2017 och beräknad inflyttning är planerad till början av 2019. Att Tornet väljer att investera på Drottninghög visar att området, med de satsningar som nu genomförs, blivit attraktivt för nya aktörer.

- Tornet ser fram emot att i samarbete med Helsingborgs Stad och Helsingborgshem ytterligare utveckla Drottninghög till en social och ekologisk hållbar stadsdel. Intill det nya kvarteret där vi ska bygga lägenheter ligger Vasatorpsvägen, som kommer att byggas om till en befolkad boulevard med kollektivtrafik på eget körfält. Detta är en lösning som vi utvecklar som en ny stadsbyggnadsfilosofi i flera svenska städer. Vårt kvarter i Drottninghög blir ett pilotprojekt för vårt nya sätt att tänka och jobba med stadsplanering, säger Tornets VD Göran Wendel.

I området kring Grönkullagatan pågår även flera ombyggnads- och nybyggnadsprojekt. På Grönkullagatan 15 rivs de befintliga husen för att ge plats till nya och fler bostäder. Helsingborgshem uppför här totalt 67 hyreslägenheter i två hus med planerad inflyttning under senare delen av 2018.

- Vi kan idag också berätta att vi fattat beslut om att påbörja ytterligare en ombyggnadsetapp som omfattar Grönkullagatan 5, 17, 19. Samtliga projekt ingår i det stadsövergripande projektet DrottningH. Genom ny- och ombyggnation ökar vi variationen av bostäder på Drottninghög och tillsammans med ett antal betydelsefulla investeringar av Helsingborgs stad, som till exempel stadspark, multigata, multisportanläggning, stadsgata och superbuss stärker vi hela områdets attraktivitet, avslutar Lars Hansson.

Har du frågor är du välkommen att kontakta:
Lars Hansson, styrelseordförande Helsingborgshem, tel: 0722-240848
Göran Wendel, VD Tornet, tel: 0705-565759