Samverkan mellan destinationer ger effekt!

Destinationer Gold of Lapland, Hemavan Tärnaby och Destination South Lapland bestämde sig för fem år sedan att jobba tillsammans för en långsiktig och stärkt besöksnäring på destinationerna. 2015 startades projekt INTILL (Innovativ Turism i Lappland) som tar avstamp i den nationella strategin för besöksnäringen. I tre år har man nu jobbat från grunden med exempelvis kvalitet, värdskap, varumärkeskännedom, hållbar destinationsutveckling och internationalisering.

Fundamentet i detta är förstås företagens utveckling och förståelse för att gästens totalupplevelse gör företagen beroende av varandra och av det destinationen levererar i form av tillgänglighet och information.

- Arbetet har gett fina resultat i ett ökat antal gästnätter. Mellan 2016 och 2017 ökade gästnätterna med 4,6 % enligt SCB, fördelat på en ökning av Svenska gästnätter med 3,7% och utländska med ca 6,6% på våra destinationer. Detta är en dubbelt så hög ökning som för nationen Sverige som låg på 2% totalt fördelat på 2% för svenskar och 4 % för utländska besökare. Säger Katti Lundström, projektkoordinator för INTILL.

Anneli Danielsson, European Minds och projektets följeforskare berättar om fler lyckade resultat:

- Det har gjorts intervjuundersökningar hos de medverkande företagen och det visar sig att 89% av dessa säger sig ha fått en ökad omsättning och att 43% har kunnat anställa fler personer. En annan rolig sak är hela 85% planerar att investera, vilket tyder på en framtidstro.

Destinationerna har genom projekt INTILL kunnat påbörja en exportprocess. Karin Fällman Stenlund, Gold of Lapland säger:

- Satsningen mot den nederländska marknaden har tagit fart det sista året. Hon fortsätter: Företagen jobbar numera tillsammans med paketering, agentkontakter och deltar aktivt i marknadsföring, visnings- och pressresor.

Parterna har också jobbat med att hitta modeller för finansiering av det ”allmänna”, dvs det som alla vill ha men ingen ansvarar för. Sofi Marberg, Visit Hemavan Tärnaby säger:

- I många andra länder har man möjlighet att ut en speciell skatt från besökarna. Eftersom denna möjlighet inte finns i Sverige har vi jobbat med en ett koncept som kallas ”Mervärde Hemavan Tärnaby”. Genom detta bidrar gästen genom en liten avgift på ex boende, måltider, hyror mm. Detta samlas sedan ihop till en gemensam pott pengar som återinvesteras i destinationen. Viljan att utveckla konceptet är stort hos företagen på destinationen, vilket gör att vi verkligen tror på detta.

I slutändan handlar det om stärkta varumärken. Rasmus Westerberg, Destination South Lapland säger:

- Seriösa och innehållsrika destinationsvarumärken av god kvalitet och med siktet riktat mot hållbar utveckling, det är det vi kommunicerar. Vi har genom projekt INTILL kunnat göra ordentliga insatser tillsammans med företagen mot valda marknader. Genom ett genomtänkt arbete blir det lätt och tryggt att välja oss som resmål,

Mer om projekt INTILL

Projektet har haft en budget på 45,5 miljoner kronor och finansieras genom Europeiska Regionala Utvecklingsfonden, Region Västerbotten och kommunerna Dorotea, Vilhelmina, Åsele, Strömsund, Norsjö, Malå, Lycksele, Storuman. Läs mer om projektet här.

Inbjudan till avslutskonferens

Projekt INTILL har sin avslutskonferens på Hotell Toppen i Storuman den 27 augusti kl 12.30. Delar av projektets resultat kommer där att presenteras. (se bifogat program) Ta chansen att träffa destinationsföreträdare och projektledare. Anmäl dig här.

För mer uppgifter kontakta

Katti Lundström, projektkoordinator för projekt INTILL Katti.lundstrom@hemavantarnaby.se,
Tel: 070 340 19 65

Sofi Marberg, projektledare Visit Hemavan Tärnaby Sofi.marberg@hemavantarnaby.se,
Tel: 070 310 24 07

Rasmus Westerberg, projektledare South Lapland rasmus.westerberg@southlapland.se,
Tel: 070 218 68 77

Karin Fällman Stenlund, projektledare Gold of Lapland Karin.fallman@goldoflapland.se,
Tel: 070 229 06 42

Anneli Danielsson, följeforskare från företaget European Minds Anneli.danielsson@europeanminds.com

• Västerbotten

Visit Hemavan Tärnaby AB jobbar med övergripande marknadsföring och destinationsutveckling.