En butiksupplevelse utöver det vanliga - Hemmakväll testar nytt butikskoncept på Väla Centrum

PRESSMEDDELANDE 2016-01-13

En butiksupplevelse utöver det vanliga – Hemmakväll testar nytt butikskoncept på Väla Centrum.

Skandia Fastigheter AB och Hemmakväll AB har tecknat ett samarbetsavtal avseende hyra av butikslokal på Väla Centrum. I slutet av mars öppnar Hemmakväll en testbutik baserad på ett helt nytt butikskoncept på Väla Centrum.

Marknaden för film har förändrats de senaste åren och då främst genom förändrade konsumentbeteenden och konkurrens från den digitala marknaden. Den illegala digitala marknaden växer för varje år och därmed minskar också viljan hos konsumenterna att betala för fysiska filmprodukter.

Stephan Andersson, vd för Hemmakväll AB, berättar att den nya Hemmakväll-butiken på Väla Centrum innebär ytterligare ett steg i företagets fortsatta utveckling och framtida strategi.

– Vi är Sveriges stoltaste leverantör av hemmakvällar och hemmakvällskänslan, som kan infinna sig var och när som helst: hemma som borta, dag som kväll. På Hemmakväll får vardagens plikter och omvärldens krav stå tillbaka för ren, oförfalskad njutning. Vi erbjuder lösgodis, dryck, konfektyr, snacks, glass med mera – helt enkelt allt du behöver för den perfekta hemmakvällskänslan.

Till följd av det förändrade konsumtionsmönstret av film, har Hemmakväll de senaste åren successivt ändrat sitt fokus och sin affärsinriktning till att satsa mer och mer på de ätbara segmenten, med huvudfokus på vårt fantastiska lösgodis. Nu ska vi etablera ett helt nytt upplevelsebaserat butikskoncept med fullt fokus på det ätbara, utan film. Vi utlovar en butiksupplevelse utöver det vanliga. Den nya affärsinriktningen innebär även att vi behöver se över våra affärslokaler och deras läge, då både konsumtionsmönster och inköpstillfälle har förändrats. Läget på Väla Centrum är helt i linje med Hemmakvälls nya etableringsstrategi kring att finnas på platser med starkt kundflöde där våra kunder kan handla spontant on the go.

Jaana Thorén, marknadschef på Hemmakväll, berättar vidare att den nya konceptbutiken är ett steg i att möta kundernas förändrade konsumtionsmönster och behov.

– Vår senaste varumärkesundersökning från sommaren 2015 visar att många av våra kunder väljer att handla godsaker på Hemmakväll, att de värdesätter vårt kvalitativa lösgodis och den upplevelse som Hemmakväll står för. Kunderna visar också stort intresse för att prova på ätbara nyheter hos oss på Hemmakväll. I vår nya konceptbutik kommer vi att erbjuda våra kunder en upplevelsebaserad möjlighet att handla lösgodis och annat ätbart.

För ytterligare information kontakta:

Stephan Andersson, vd Hemmakväll AB, telefon 070-9211 290                                                    Jaana Thorén, marknadschef Hemmakväll, telefon 070-921 12 70

Hemmakväll AB är Sveriges största nöjesbutikskedja med cirka 90 butiker över hela landet och cirka 900 medarbetare. Hemmakväll marknadsför och säljer lösgodis, konfektyr, snacks, drycker, glass samt köp- och hyrfilmsprodukter. Test av nytt butikskonceptet startar mars 2016 och innebär ett butikssortiment med ätbart.

Väla Centrum utanför Helsingborg är ett av Sveriges största och mest uppskattade köpcentrum på en av Sveriges största handelsplatser med 10 miljoner besökare om året. Det är mycket enkelt att ta sig till Väla Centrum, både med bil och med buss. Väla Centrum med sina 180 butiker bjuder på shopping i världsklass. Här finns internationella och svenska kedjor samt lokala trendbutiker – med allt från mode, sport, heminredning och teknik till ätbart. Väla Centrum har utsetts till Sveriges bästa köpcentrum NSCS Awards både år 2000 och 2012, Nordens bästa köpcentrum NSCS Awards 2013 och vunnit priset Sveriges nöjdaste hyresgäster 8 år rad i kategorin köpcenter, från CFI Group.

.