Ny ägarstruktur i Hemnet

Bolaget Hemnet Service HNS AB har sedan starten 1998 ägts av Fastighetsmäklarförbundet FMF, Fastighetsbyrån, Mäklarsamfundet, Svensk Fastighetsförmedling, Dagens Nyheter och Göteborgs-Posten. Nu köper ägarna som representerar mäklarbranschen DN och GP:s 49,2 procent av bolaget för 70 miljoner kronor.

- Hemnet har haft en fantastisk resa sedan starten 1998 och DN och GP har varit mycket givande samarbetspartners. De senaste åren har vi genomfört ett stort förändringsarbete vilket vi kommer att fortsätta med framöver. Med vår nya ägarandel får vi ännu större möjlighet att driva och påverka Hemnets utveckling i enlighet med mäklarnas och kundernas behov, säger Per Johnler, styrelseordförande i Hemnet.

- DN och GPs gemensamma engagemang med mäklarbolagen i Hemnet har varit en mycket lärorik och lyckosam resa. Vi har full förståelse för att mäklarbolagen nu vill fortsätta att utveckla Hemnet i egen regi. DN och GPs engagemang i bostadsbranschen kvarstår givetvis, och vi ser fram emot att fortsätta bygga nya gemensamma affärer även i framtiden, säger Henrik Stangel och Ricard Robbstål som varit DN och GPs representanter i Hemnets styrelse.

Fastighetsmäklarförbundet FMF, Fastighetsbyrån, Mäklarsamfundet och Svensk Fastighetsförmedling äger var och en 25 procent av moderbolaget Hemnet Sverige AB. Det är nu Hemnet Sverige AB som köper DN:s 33 procent och GP:s 16,2 procent i Hemnet Service HNS AB.

För mer information kontakta gärna:
Per Johnler, Styrelseordförande Hemnet
E-post: per.johnler@fastighetsbyran.se

Henrik Stangel, DNs representant i Hemnets styrelse
E-post: Henrik.stangel@di.se

Ricard Robbstål, GPs representant i Hemnets styrelse
E-post: ricard.robbstal@gp.se

Om Hemnet
Hemnet är Sveriges populäraste sajt för bostadssök, med över 1,4 miljoner unika besökare i veckan (v.21, 2011). Hemnet.se startades 1998 och ägs av Fastighetsmäklarförbundet FMF, Fastighetsbyrån, Mäklarsamfundet och Svensk Fastighetsförmedling.

• hemnet

Staffan Tell