Utbudet av nyproduktion minskar för första gången sedan 2016

I januari fanns det 11 887 nyproducerade bostadsrätter till salu i Sverige. Det är 5 procent lägre jämfört med samma månad året innan och den första gången sedan 2016 som årstakten har varit negativ.

- Att utbudet av nyproducerade bostadsrätter nu minskar på årsbasis kan ses som ett tecken på att marknaden håller på att stabiliseras. Det som främst driver utvecklingen är att utbudet minskar så kraftigt i Stockholm. Utvecklingen är dock spretig och i Västra Götaland och Skåne ökar utbudet kraftigt, säger Staffan Tell talesperson på Hemnet.

Region Utbud
bostadsrätter
Förändring utbud 1 år
Sverige 11 887 -5%
Stockholms län 3 935 -29%
Västra Götalands län 1 653 +25%
Skåne län 1 308 +29%
Övriga Sverige 4 991 +6%

För ytterligare information vänligen kontakta:
Staffan Tell, pressansvarig och talesperson Hemnet staffan@hemnet.se 073-367 66 85

Om Hemnet:
Hemnet är Sveriges populäraste sajt för bostadssök med 2,9 miljoner besökare per vecka. På Hemnet visas bostäder som villor, bostadsrätter, fritidshus, gårdar och tomter – till salu genom Sveriges fastighetsmäklare. Hemnet startades 1998 och ägs av investmentbolaget General Atlantic och Sprints Capital, samt branschorganisationerna Mäklarsamfundet och Fastighetsmäklarförbundet FMF.

www.hemnet.se

Staffan Tell