Brodera, återbruka och räkna stygn med Hemslöjdens förlag

Nu är det hög tid att ta vara på och använda våra linneskatter! Skapa nytt eller återbruka. Brodera personliga ting som håller och känns viktiga att bevara. Handdukar i lin och handvävda lakan går ofta att fynda på loppis. Märkta med monogram och årtal har de vårdats med omsorg, generation efter generation. Inspireras eller använd som grund för något eget!

Brodera på linne från Hemslöjdens förlaghandlar om räknade stygn och broderier på linnetyg. Stygnen har det gemensamt att de broderas på ett tyg där det går att räkna trådarna. Här finns korsstygn, halva korsstygn, tvistsöm, pärlbroderi, svartstick, rutsöm och rätlinjig plattsöm.

Du kan brodera små djur från 1700-talet eller kuddar och knappar inspirerade av grafiskt, elegant svartstick. Kanske vill du brodera en finväska med bokmärksrosor eller en väska och kudde i tvistsöm? Här finns också beskrivningar till löpare och dekorativa hjärtan i korsstygn. Modellerna har inspirerats av folkkonsten och märkdukar och märkböcker från skiftande århundraden. Med hjälp av flera alfabet kan du märka dina handdukar, brodera ditt eget budskap eller namnet på den som ska få ditt hjärta.

Brodera på linne ges ut i september av Hemslöjdens förlag och författare är Monica Hallén.

Kontakt Hemslöjdens förlag:
Helena Andersson
08-54 54 94 49
helena.andersson@hemslojdensforlag.se

www.hemslojdensforlag.se

Allt fler upptäcker glädjen och självförtroendet man får av att göra själv. I Hemslöjdens förlags böcker finns både inspirationen och den djupa kunskapen. Vi använder naturmaterial, återbrukar och håller liv i kunskapen om hur man tillverkar föremål som håller länge. Slöjd förändrar faktiskt världen, och vi gör det med bara händerna!

• konsthantverk