Brodera på stickat av mästaren Britt-Marie Christoffersson

Den 6 februari är det boksläpp på Brodera på stickat 212 sidor fullmatade med färg, form och inspiration att göra själv. I Brodera på stickat kan du hänföras av textilkonstnären och mönsterformgivaren Britt-Marie Christofferssons fantastiska arbete och lära dig hur du själv kan använda broderi för att förnya ditt stickade plagg. Med enkla grundstygn som förstygn, läggsöm, langettsöm och ryaknutar görs mönster med vitt skilda uttryck. Boken innehåller närmare trehundra broderade stickprover och en mängd förklarande skisser. Det här är användbar stickkonst som inte lämnar någon oberörd!

Välkommen på boksläpp tisdagen den 6 februari i Göteborg!
Möt Britt-Marie Christoffersson och ta del av hennes fantastiska arbete.

Tid: Tisdag 6 februari 18:00–20:00
Plats: Redbergsteatern, Örngatan 6, Göteborg
Hemslöjdens förlag i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan och Hemslöjdskonsulenterna i Västarvet.

Britt-Marie Christoffersson, f. 1937, är en välkänd och betydelsefull svensk formgivare, som efter sin utbildning på Konstfack i Stockholm, inledde sin karriär med att arbeta för textilindustrin. Tillsammans med nio andra formgivare var hon 1970 med och bildade 10-gruppen. På 1980-talet övergick hon till att arbeta med sin huvudsakliga konstnärliga gärning: att utveckla hantverket stickning.

Hon inledde med att inventera museernas samlingar och stickade upp prover baserade på de mönster hon undersökte. Proverna blev sedan underlag till nyskapande formgivning av stickade plagg. Under rubriken Svenska tröjor: nya modeller efter gamla mönster, kom projektet att resultera i en utställning som turnerade runt i Sverige och en bok som gavs ut 1988. Projektet rönte stor uppmärksamhet och boken är idag en antikvarisk raritet.

Den andra delen i Britt-Marie Christofferssons livsgärning var projektet Stickning: ett hantverk att utveckla som inleddes år 2005. Samma projektmodell användes här: en utställning med stickade provlappar och formgivna plagg som turnerade i Sverige och Danmark samt en bok, utgiven på Hemslöjdens förlag, som även översattes och publicerades för den engelska marknaden. Detta projekt har beskrivits som ett lysande exempel på konstnärlig forskning, genom att det innebär ett systematiskt utforskande av stickteknikens möjligheter till otaliga variationer presenterad genom en specifik konstnärlig blick och en helt egen form och färgvärld.

Brodera på stickat är den tredje delen av Britt-Marie Christofferssons livsprojekt. Sedan 2016 turnerar utställningen runt och nu 6 februari 2018 kommer boken med samma namn, som dokumenterar större delen av detta arbete. Liksom i tidigare projekt, består utställningen av stickade och broderade provlappar samt formgivna plagg. Sedan 1980-talet, och i relation till de tre projekten, har Britt-Marie Christoffersson lett otaliga workshops och på så sätt spridit kunskap om hantverket stickning. Hennes livsgärning har betytt oerhört mycket för att höja statusen på hantverket, som tidigare har förbisetts och ansetts alltför trivialt och vardagligt för att uppmärksammas. Utställningsmediet är tillfälligt och att sammanfatta Britt-Marie Christofferssons projekt i bokform har visat sig vara ett framgångsrikt och långsiktigt sätt att förmedla kunskapsinnehållet.