Broderier som räddar världen

Under våren och sommaren har brodöser runt om i Sverige deltagit i Hemslöjdens broderitävling under temat ”Rädda världen med ett broderi”. Just nu visas broderierna i butiken Svensk Slöjd i Stockholm och senare i höst på andra platser i Sverige.

En jury, bestående av Svensk Slöjds butikschef Filippa Bellander, tidningen Hemslöjds chefredaktör Malin Vessby, trendanalytiker Stefan Nilsson och Konstfacks textilprofessor Otto von Busch, har valt ut femton bidrag som med energi och engagemang, hopp och förtvivlan, humor och aktivism, budskap och materialval visar hur ett broderi kan göra skillnad.

Just nu kan man se alla vinnarbidragen i butiken Svensk Slöjd på Nybrogatan 23 i Stockholm fram till och med den 19 september. Därefter visas broderierna på följande ställen:

• 26 – 29 september: Bokmässan i Göteborg
  • 1 oktober: Designgalleriet, Stockholm
  • 4 – 20 oktober: Mora Hemslöjd, Mora
  • 16 november – 5 januari: Murberget, Härnösand

Vinnaren i tävlingen heter Lotta-Maja Öhman och har skrivit följande motivering till sitt tävlingsbidrag:

En grön amazon – med rätt att gerillaodla

Att rädda världen med ett broderi på en maxyta om 50 x 100 cm, en maxvikt om 7 kg, det är inte en lätt uppgift! Det behövs något extraordinärt att lösa denna uppgift, en superhjälte till exempel… Mitt tävlingsförslag är en broderad dräkt till en superhjälte, en ”grön amazon”, med rätt att gerillaodla. Bälte och axelhölster för ”fröspridningsverktyg“. En slangbella för långdistansplantering av lökar och knölar och fröpistoler för snabbsådd av mindre bönor och frön.

Och juryns motivering lyder:

Lotta-Maja Öhman blandar humor och aktivism. Allvarliga samtidsfrågor tacklas med ett positivt angreppssätt. Kanske är det dags att kalla in en superhjälte nu? Som istället för våld och aggressivitet använder frön och blommor till att göra världen frodigare, grönare och vackrare.

Kontakt:
Kommunikatör, Hemslöjden