Fritt, vackert och generöst - Yllebroderi när det är som allra bäst!

Brodera fritt på ylle är en helt ny sorts broderibok. Istället för att ge dig färdiga mönster och exakta beskrivningar får du kunskap om hur du kan gå till väga för att skapa något eget.

I boken får du veta hur du arbetar med inspiration, färg, form och komposition. Här finns praktiska avsnitt om olika stygn och stygnkombinationer, om hur du använder mallar och arbetar med applikationer. Förutom olika typer av garn består materialet av pärlor, speglar, band och en massa annat. Detaljbilder på brodösen Karins Derlands egna färgsprakande broderier fungerar som både exempel och idébank och hjälper dig att leka fram egna broderier. Svårighetsgraden väljer du helt själv. Önskar du handfasta steg för steg-projekt innan du går loss på egen hand avslutas boken med några sådana.

Karin Derland är en passionerad brodös som tagit det fria yllebroderiet till nya höjder. Hon är självlärd, har experimenterat och lärt sig av erfarenheterna. Olika konstskolestudier i teckning, måleri, skulptur och grafik samt hennes arbete med tidningsform och layout har tränat hennes öga när det gäller färg, form och komposition. Inspiration hämtar hon både från den svenska och indiska myllan.

Boken utkommer 7 september 2018, ca pris 295 kr.

Kontakt Hemslöjdens förlag:
Ulrika Rapp