Hemslöjden på festival

Hemslöjden fyller 100 år 2012 och när stadsfestivalerna står som spön i backen i augusti finns hundraåringen givetvis på plats – på många olika sätt.  Med hemslöjdstema på Malmöfestivalen, slöjdbar på Stockholms kulturfestival, sneakerbroderi på Ung08 och med slöjdklubb på Göteborgs kulturkalas.

Hundraårsjubileet firas i hela landet med utställningar, workshops, och mängder av andra aktiviteter i 366 dagar. En av satsningarna under jubileumsåret är att Hemslöjden medverkar på Stockholms kulturfestival, Ung08-festivalen, Göteborgs kulturkalas och Malmöfestivalen.

-       Att Malmöfestivalen har hemslöjdstema i år är fantastiskt och det ska bli spännande att se alla instickade lyktstolpar, parkeringsautomater och statyer i Malmö. Men framför ska det bli roligt att träffa alla slöjdande besökare i en miljö full av kultur, musik och mingel, säger Kerstin Andersson Åhlin, Hemslöjdens generalsekreterare.

Stockholms kulturfestival 14 – 18 augusti
På Brunkebergstorg och barnområdet finns Slöjdklubben för alla yngre festivalbesökare varje dag under festivalen. Handledare finns på plats och visar alla barn hur man täljer, syr, broderar och virkar. Slöjdklubbstältet är öppet mellan kl. 12.00 och 17.00.

Stockholms kulturfestival 15 augusti
Onsdagen den 15 augusti kl. 14.30 och 15.00 diskuteras miljö- och hållbarhetsfrågor ur ett hemslöjdsperspektiv i Porten under Kulturhuset. Innan, under och efter samtalet kan man testa på att slöjda, bland annat tillsammans med Anna Wengdin som är en av författarna till boken Brodera på ylle. Onsdagskvällen avslutas i Slöjdbaren på Brunkebergstorg. Där får besökarna bläddra i ett rykande färskt nummer av tidningen Hemslöjd och träffa redaktionen som pratar om mode och kläder med intressanta personer.

Ung08-festivalen 14-18 augusti
Slöjd- och D.I.Y-sajten Zickermans.se och Slöjdhuset Stockholm finns på plats och visar besökarna hur man broderar på stort och smått, sneakers och väskor, jeans och tröjor. Inspireras av mönster och bilder eller skapa fritt efter eget huvud.

Göteborgs kulturkalas 14 – 19 augusti
I Växthuset på Trädgårdsföreningen visar handledare från Slöjklubben, varje dag mellan kl. 12.00 och 18.00, hur man tovar fingerdockor, syr ett fiaspel eller täljer till det klassiska spelet ring-på-pinne.

Hemslöjdstema på Malmöfestivalen 17 – 24 augusti
Malmöfestivalen slår på den stora hemslöjdstrumman och har hemslöjdstema på årets festival. Stora delar av staden kommer att stickas in på olika sätt och festivalprogrammet är fullsmockat under genren ”Hemslöjd”. Slöjdklubben finns på barnområdet i Raoul Wallenbergs park och Skånes Hemslöjdsförbund har ett stort tält på Stortorget där man kan testa olika slöjdtekniker varje dag. Inför varje konsert kommer en animerad hemslöjdsfilm att visas på storbildsskärmarna. Allt det här är bara ett litet urval ur hemslöjdstemat som på alla sätt och vis passar Malmöfestivalen.

-       Hemslöjd är som Malmöfestivalen. Kan vara traditionell med broderade blommor, men också guerilla med utmanande budskap skapade på överraskande platser, säger Karin Karlsson, projektledare och konstnärlig ledare för Malmöfestivalen.

Hela programmet för alla festivaler hittar ni här:

Annat som händer under Hemslöjdens 100-årsjubileum:
I år är det 100 år sedan Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund bildades vilket bland annat firas med den stora jubileumsutställningen Hemslöjden på Liljevalchs, 6 juni – 2 september. Utställningen Väv på Nordiska museet, 9 maj – 30 september. Lilli och Prinsen – 100 år av hemslöjd och textil konst är en utställning på Prins Eugens Waldemarsudde, 6 juni – 16 september. Spetskonst på Vadstena slott, 9 juni – 19 augusti. Stor utställning i Falun om slöjden av idag, utifrån det typiska för Dalarna. I Landskrona visas flättekniker som finns i hela världen i utställningen Korg. Utställningen Garva lagom i Hudiksvall beskriver hur skinn och läder bereds och används. En storslagen trasmattepicknick arrangeras på Stortorget i Östersund. Hemslöjden medverkar även med många programpunkter på Bok & Bibliotek i Göteborg.

KONTAKT:
Per Björklund, kommunikatör Hemslöjden 100 år