Hemslöjdslöven på Liljevalchs ger minst 9000 träd till östra Afrika

Tvåtusen löv, gjorda av människor från hela landet, bildar tillsammans en skog och ett kollektivt konstverk på Hemslöjdens jubileumsutställning på Liljevalchs. Löven auktioneras just nu ut på Tradera och redan innebär budgivningen att 9 000 nya träd planteras genom Vi-skogen i östra Afrika. Populärast är löv från Örebro, Jönköping, Halland, Västerbotten och Stockholm.

I juni började budgivningen om de 2 000 slöjdade löv som ingår i Hemslöjdens uppmärksammade utställning på Liljevalchs. Auktionen, som avslutas den 2 september, sker på Tradera och intäkterna går oavkortat till Vi-skogens arbete med trädplantering och fattigdomsbekämpning i östra Afrika.

–      Det känns otroligt roligt med alla lövmakare som med sin kreativitet, kunskap och tid har skapat ett gemensamt konstverk och att löven har väckt så stort intresse. Löv som genom att säljas stöder Vi-skogens arbete i östra Afrika, säger Hemslöjdens generalsekreterare Kerstin Andersson Åhlin.

Till dags dato har budgivarna och lövmakarna bidragit till att samla in hela 180000 kronor till Vi-skogen. Mycket talar för ett betydligt högre belopp när auktionen är slutförd. För att lägga ett bud besöker man www.tradera.com och söker på Hemslöjden 100 år. Såväl privatpersoner som organisationer och företag kan buda. Lägsta bud är 100 kronor och köp nu-priset är satt till 1 500 kronor per löv.

–      Det är fantastiskt med Hemslöjdens initiativ att skapa en lövskog som genom auktionen på Tradera bidrar till att träd planteras i östra Afrika. Träd som är bra både för klimatet och ger mer mat och större inkomster för människorna, säger Katarina Andersson, insamlingschef på Vi-skogen.

Lövtoppen:

1. Lena Edgar, Örebro län, löv nummer 1142, 1 625 kronor = 81 nya träd i östra Afrika.
  2. Göran Ljunggren, Jönköping län, löv nummer 308, 1 625 kronor = 81 träd i östra Afrika.
  3. Marie Bylund, Hallands län, löv nummer 254, 1 575 kronor = 79 träd i östra Afrika.
  4. Wille Sundqvist, Västerbottens län, löv nummer 1 490, 1550 kronor = 78 träd i östra Afrika.
  5. Lennart Sohlman, Stockholms län, löv nummer 506, 1 500 kronor = 74 träd i östra Afrika.

Info om hur man budar på ett löv finner man här: http://hemslojden100ar.se/utstallningar/liljevalchs/ser-du-loven-for-alla-trad/

Fakta:

I år firar Hemslöjden 100 år med en rad evenemang och utställningar runt om i landet. Kronan på verket är utställningen Hemslöjden på Liljevalchs, där en viktig del är det kollektiva konstverket Ser du löven för alla träd, som pågår från 6 juni till 2 september på Liljevalchs i Stockholm. Det är ett demokratiskt verk där alla som anmälde sitt intresse för att bli lövmakare har klätt, fyllt, smyckat och utformat sitt eget löv.

Pressbilder, vänligen besök Liljevalchs hemsida:

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Kommunikatör Hemslöjden 100 år

08-54 54 94 58 / 070-890 94 58