POSTKODLOTTERIET STÖDJER HEMSLÖJDENS 100-ÅRSJUBILEUM

ETT JUBILEUM I HELA LANDET OCH EN VÄRLDSKONGRESS

År 2012 har Hemslöjden i Sverige funnits i organiserad form i 100 år. PostkodLotteriets KulturStiftelse har beslutat att stödja Hemslöjdens 100-årsjubileum med 2,7 miljoner kronor. Ett jubileum som kommer att synas och märkas i hela landet med 366 dagar av Hemslöjd. En del av bidraget från PostkodLotteriet öronmärks för en världskongress för unga, som arrangeras i Västra Götaland.

-        Vi är mycket glada över PostkodLotteriets stora bidrag till Hemslöjdens 100-årsjubileum, något som ger oss möjlighet att på ett sammanhållande sätt bygga upp det stora jubileet. Slöjden är en gränslös mötesplats för olika kulturer där handens skapande är det gemensamma språket. Hemslöjd kan förena människor. Sedan 10 år arbetar vi även intensivt med barn- och ungdomsverksamhet. Att vi tack vare PostkodLotteriet nu också får möjlighet att arrangera den tredje världskongressen för unga är fantastiskt, säger Kerstin Andersson Åhlin, generalsekreterare för Svenska Hemslöjdföreningars Riksförbund/SHR.

Något av det som planeras inför jubileet 2012 är stora utställningar på Djurgården i Stockholm: Jubileumsutställning på Liljevalchs med det fantastiska och det unika i Hemslöjden. En viktig del är det kollektiva verket med 2000 löv i formatet 80 X 50 cm – 100 träd med 20 löv på varje – som löper genom utställningssalarna, utformat av människor i hela landet. Nordiska museet visas utställningen VÄV där vävar från museets samlingar och hundratals nya vävar från hela landet ramar in en Vävstuga, där väverskor/vävare från Sverige och andra länder demonstrerar olika vävtekniker. På Prins Eugens Waldemarsudde lyfts hemslöjdens skapare Lilli Zickerman fram i utställningen Lilli och Prinsen. Här visas också verk av textilkonstnärer som varit knutna till hemslöjden. På Vadstena slott görs den scenografiska utställningen Spetskonst. I Landskrona finns Världens vävar, en öppen och tillgänglig vävstuga där unga och gamla, män och kvinnor från olika kulturer kan mötas kring olika vävtekniker och traditioner. En storslagen trasmatte-pickning arrangeras på Stora Torget i Östersund. Hemslöjden medverkar i Stockholms kulturfestival, Malmöfestivalen, Göteborgs kulturkalas och på Bok & Bibliotek. Slöjdklubbarna med barn i åldrarna 7-14 år expanderar under jubileumsåret, även som Slöjdklubben 2.0 med tillgänglighet på nätet.

Världskongressen IOV Youth Congress 2012 förläggs till i Västra Götaland veckan efter midsommar med 80-100 deltagare från ett 40-tal länder. Målgruppen är unga som studerar, forskar, utövar och arbetar inom folkliga kulturyttringar som slöjd, folkmusik, folklig dans, byggnadsvård eller traditionell matkultur. De två tidigare kongresserna har varit i Kina och i USA.

-        Hemslöjd är ett universellt kulturellt uttryck, som visar både skillnader och likheter mellan folk och länder. Dessutom är det en del av vårt svenska kulturarv, säger Nisha Besara, general manager för PostkodLotteriets KulturStiftelse.

För mer information:

Kommunikatör Hemslöjden 100 år
070-890 94 58

Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund/SHR är en ideell riksorganisation med 27 anslutna medlemsföreningar/förbund – en riksorganisation, två riksföreningar och 24 länshemsslöjdsförbund – 67 lokala föreningar, 20 hemslöjdsbutiker över hela landet och tidskriften HEMSLÖJD som utkommer med sex nummer per år. Riksförbundet har 13 000 enskilda medlemmar. I varje län finns länshemslöjdskonsulenter. SHR är en organisation som rymmer både amatörer och professionella slöjdare, många av dem utbildade på Hemslöjdens egen skola Sätergläntan i Insjön. Kultur och näring har samverkat sedan starten 1912.