Trassel och trådar i nya Hemslöjd

Nya Hemslöjd handlar om maskor. Samtidigt som stickat återigen nämns som en av de största trenderna firar vi det nya numret med en releasefest i samband med Stockholms modevecka tillsammans med såväl garngurus som modeföretaget Hopes grundare och creative director Ann Ringstrand.

Stickat kan vara så mycket mer än kläder. Hemslöjd träffade den amerikanska stickstjärnan Lisa Anne Auerbach på besök i Malmö. I hennes händer blir maskorna politiska vapen. Samtidigt, i Stockholm, stickar cirkusdirektören Tilde Björfors fred tillsammans med artisterna på Cirkus Cirkör.

Drömtröjan – något annat kan man inte kalla den skånska spedetröjan. En trehundraårig klassiker som du stickar på tunnaste tunna stickor, pryder med band och gör till ett statement om dig själv.

Elin Ivre, modestudent på Beckmans, och fotoduon Vandal, har lyft den barnsliga påtningen till oanade höjder i sina textila smycken. Gör dem själv efter vår beskrivning!

Missa inte heller vantsamlarens berättelser från kryptan under Jukkasjärvi kyrkan, Johanna Koljonens krönika, historien om sockstickningsmaskinerna som förr gav försörjning åt kvinnor på landsbygden och nu kanske är en framtidsmaskin. Dessutom träffar du mästare på stickning, nålbindning och alla sorters maskor i nya Hemslöjd – där garn kan bli allt från lekparker i Japan till livlinor i Halland.

Nya numret når prenumeranterna under vecka 5 och finns ute i butik 5 februari. Releasen är på svensk Hemslöjd, Norrlandsgatan 20 i Stockholm, torsdag 31 januari kl 18-20. För mer info och pressbilder kontakta redaktionen.