Vad är hemslöjd?

Hur har hemslöjdsbegreppet förändrats de senaste hundra åren? Från att ha laddats med olika innebörder i en samhällskritisk rörelse till en annan? Hemslöjden (Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund) fyller 100 år i år och passar på att reda ut just begreppet hemslöjd i en ny bok av etnologen Anneli Palmsköld.

Vad betyder begreppet hemslöjd och hur har det använts? Hur har betydelsen av ordet förändrats från sent 1800-tal till vår egen tid. I boken Begreppet hemslöjd får vi följa hemslöjden från at ha varit en beteckning på en samhällskritisk rörelse till att bli en del av den internationella Do It Yourself-vågen.

-       Från början förknippades hemslöjd med kvalitet, utpräglad estetik och ett tekniskt och materialmässigt kunnande. Idag är det någonting annat, säger Anneli Palmsköld som är programansvarig för Ledarskap i slöjd och kulturhantverk på Institutionen för kulturvård vid Göteborgs universitet

Med den röda tråden hemslöjd får vi följa ideologer och debattörer som genom åren uttalat sig i ämnet. Hur en produktionsform och affärsidé vars grundsten har varit material- och teknikkunskaper kan ha blivit till något som inkluderar det mesta – så länge man har gjort det själv.

Temadag och Bok & Bibliotek

Måndagen den 3 september medverkar Anneli Palmsköld på en temadagen Hemslöjd nu och då på Prins Eugens Waldemarsudde. Temadagen arrangeras i anslutning till utställningen Lilli och Prinsen – 100 år av hemslöjd och textil konst. Fredagen 28 september hålls seminariet Hemslöjden – om hållbarhet och miljö, på Bokmässan i Göteborg, där Anneli Palmsköld är en av föreläsarna.

Begreppet hemslöjd

• Hemslöjdens förlag