Monte Ory Rosé – bästa rosévin under hundra kronor

Pressmeddelande   •   Mar 28, 2019 14:46 CET

Vincent Arrhenius tar emot priser på Vinordic Wine Challenge

Vinordic Wine Challenge är en vintävling med fokus på Sveriges mest prisvärda viner. I kategorin Roséviner under hundra kronor vann ett spanskt vin från Navarra, Monte Ory Rosé.

– Jag är så glad över att Monte Ory vinner detta pris, säger Vincent Arrhenius, affärsutvecklare och produktchef på Henkell Freixenet Sweden. Vi lanserade vinet förra sommaren och det har verkligen blivit en favorit både hos konsumenter och hos vinskribenter.

Monte Ory Rosé vann en prestigefull guldmedalj i Vinordic Wine Challenge, en vintävling där alla viner blindprovas. I år provades hela 800 viner av juryn, där tio av Sveriges mest namnkunniga vinjournalister ingår.

– Det som är fantastiskt med det här priset är att juryn består av tio mycket duktiga provare som provar alla viner blint, fortsätter Vincent Arrhenius. Bästa vinet vinner och i det här fallet ett relativt nytt vin på den svenska marknaden från en något mindre känd vinregion i Spanien. Jättekul!

Monte Ory Rosé (art nr 2268, 86 kr) är ett rosévin från Navarra, en vinregion i norra Spanien. Det har en ungdomlig och fruktig smak med inslag av persika, jordgubbar, örter, vattenmelon och blodapelsin.

– Vinet blir allra godast om det serveras väl kylt, vid 8-10°C berättar Vincent Arrhenius. Det passar verkligen bra nu när våren kommer, antingen som sällskapsdryck eller till ljust kött, kyckling och många sallader.

Henkell Freixenet Sweden grundades 1 januari 2019 och är en sammanslagning av Henkell & Co Sverige AB (grundat 2011) och Freixenet Nordic AB. Redan före sammanslagningen var Henkell & Co Sverige AB en av marknadsledarna i Sverige inom segmentet mousserande vin. Företaget ingår i tyska dryckeskoncernen Henkell & Co. Sektkellerei KG som har dotterbolag och produktionsanläggningar i 24 länder.

Henkell Freixenet Sweden har sitt kontor i Stocksund i Stockholm och marknadsför och säljer viner till Systembolaget och restauranggrossister. I portföljen finns flera kända varumärken, bland annat Alfred Gratien, Cavas Hill, Chapel Hill, Freixenet, Fürst von Metternich, Henkell Trocken, Mia, Mionetto, Schloss Johannisberg, Törley och 50° Riesling.

Kommentarer (0)

Kommentera