Nyhet från G.H von Mumm i Rheingau!

Vinhuset i Rheingau, G.H von Mumm, har tagit fram 50° Riesling Réserve som en hyllning till Rieslingdruvan.

Endast de finaste druvorna har använts för att skapa detta vin. Genom noggrant arbete och hård sållning har man använt de druvor som uppvisat de bästa egenskaperna och de finaste kvaliteterna, enligt hur en Rheingau-Rieslingdruva ska vara när de är som bäst. Dessa har sedan genom en varsam behandling i såväl pressning som fermentering och buteljering gett vinet dess fina karaktär och höga kvalitet.

50° Riesling Réserve har en tydlig intensitet och en komplex smak av citron, ananas och persika samt subtila blomaromer. Vinet har en djup och generös smak, med välbalanserad struktur och lång eftersmak.

50° Riesling Réserve passar perfekt till skaldjur.

Regionen Rheingau är trots sin förhållandevis lilla odlingsyta om 3000 hektar en av de viktigaste vinregionerna i världen. 80% av odlingarna är Rieslingdruvor på grund av de idealiska växtförhållandena i dalen. G.H von Mumm’s historia sträcker sig ända tillbaka till 1811 då grundaren Gottlieb Mumm, innan första skörden hade bärgats, köpte vinodlingarna. Det stora risktagandet visade sig vara ett lyckokast då 1811 års skörd var av mycket hög kvalitet och vinerna blev eftertraktade. Idag, 200 år senare, är vinerna från G.H von Mumm några av Rheingaus mest prominenta.

50° Riesling Réserve finns nu i Systembolagets beställningssortiment, vinet har beställningsnummer 79403 och priset är 99:-