​Identitetskapning gav seger i magimästerskap

Identitetskapning gav seger i magimästerskap

Med hjälp av imponerande tankeläsning tog Henrik Silver hem förstaplatsen i Nordiska mästerskapen i trolleri som avgjordes i Uppsala den 22-24 april. Hans nummer berörde ett högst aktuellt ämne – identitetskapning – och förbryllade såväl domare som publik.

– Många har sett svävande damer och olika pälsdjur som försvinner och vet att det handlar om trick med speglar eller trådar. Publiken har betydligt svårare att förstå hur jag kan avslöja pin-koder eller namnet på någons bästa barndomsvän, förklarar Henrik, givetvis utan att förklara hur det egentligen går till.

Tävlingen arrangerades i anslutning till den årliga festivalen Uppsala Magic & Comedy. I samband med prisutdelningen framhöll domarna att startfältet, med ett 15-tal av Nordens främsta trollkarlar, magiker och mentalister, var ovanligt starkt.

För fem år sedan tog Henrik en andraplats i Uri Gellers mentalistshow ”Fenomen” på kanal 5, vilket gav mycket uppmärksamhet och ledde till flera nya uppdrag. Med det vinnande numret i Uppsala utvecklar Henrik sin repertoar ytterligare och bjuder på överraskande tankeläsning med koppling till människors vardag.

– Jag vill vara aktuell och interagera med publiken på nya och oväntade sätt, säger Henrik. Eventuella ”magiska” effekter kan förstärka upplevelsen, men de bygger inte upp showen – den står på sina egna ben.

Vinsten i Nordiska mästerskapen öppnar upp för ytterligare tävlande på såväl europeisk som nationell nivå, där Blackpool Festival of Magic i februari 2017 med F.I.S.M. European Championships är nästa utmaning.

– Innan dess ser jag fram emot uppdrag som konferencier och moderator vid mässor och konferenser, och även som inspirationsföreläsare i sammanhang där ett magiskt avbrott uppskattas, säger Henrik. Det finns knappast ett effektivare sätt att få folk att tänka utanför boxen!

Vinsten firades traditionsenligt med champagne i sällskap med fru, vänner och diverse branschkollegor på Uppsala Konsert & Kongress, där tävlingen avgjordes.

• Sociala frågor

• moderator
  • konferencier
  • trollkarl
  • nordiska mästerskap
  • uppsala magic and comedy festival
  • underhållning
  • trolleri
  • tankeläsare
  • psykologiskt trolleri
  • identitetskapning
  • utmärkelser
  • arbetsliv

Henrik Silver har under många år bokats flitigt på större företagsevent både i Sverige och utomlands. Våren 2011 gjorde Henrik succé för svenska folket i Kanal 5′s storsatsning “Fenomen” med Uri Geller.

Henrik kallar sig psykologisk trollkarl. Det Henrik gör skiljer sig mycket från vad andra trollkarlar gör. Henrik använder sig av psykologi, suggestion, kroppsspråk och “skitsnack” för att skapa en illusion av ett sjätte sinne. Hans otroliga förmåga att engagera och påverka publiken i deras olika val, lämnar ingen oberörd. I ett högt tempo blandar Henrik sina interaktiva psykologiska trick med humor, charm och musik. Förbered er på en unik och fängslande upplevelse som ni sent kommer att glömma.