Henson får prestigefyllt uppdrag: Sagogränd och Pelle Svanslös

PR-byrån Henson har inlett samarbete med företaget Sagogränd som förvaltar rättigheterna till Pelle Svanslös.
– Pelle Svanslös är en av våra starkaste svenska barnbokskaraktärer. Att få bidra i arbetet med att sprida kännedom om de goda värderingar som Pelle Svanslös står för känns väldigt hedrande, säger Åsa Stocksén, vd på Henson.

Uppdraget omfattar ett nära samarbete med både Sagogränd och bokförlaget Bonnier Carlsen, som varit förläggare av böckerna om Pelle Svanslös ända sedan de först började ges ut 1939. Henson kommer att arbeta med löpande kommunikationsinsatser för Sagogränds räkning och har under sommaren och hösten arbetat med Våga vara snäll-stipendiet, ett pris som delas ut till personer eller organisationer som arbetar med att utveckla barns förståelse för allas lika värde.

– Som infödd Uppsalabo är jag uppvuxen med böckerna om Pelle Svanslös och har en nära relation till platserna och karaktärerna. Att få arbeta med Sagogränd och ett varumärke som så tydligt tar ställning för goda värderingar känns både roligt och bra, säger Åsa Stocksén.

Mats Fromme, vd för Sagogränd, ser Hensons tydliga samhällsengagemang och koppling till Uppsala som en fördel i kommunikationsarbetet.

– Givetvis är det en fördel att byrån har en grundkunskap om Pelle Svanslös universum. Hensons tydliga intresse för samhällsfrågor går dessutom hand i hand med de frågor om rätt och fel och allas lika värde som ställs i böckerna om Pelle Svanslös, säger han.