Henson tävlar ut föreläsning i källkritik

PR-byrån Henson slår ett slag för källkritiken och tävlar ut en föreläsning bland gymnasieskolorna i Umeå. Den kommer att hållas den 13 mars på Källkritikens dag.

– Vi ser att det finns ett stort behov av att utbilda inom ämnet och vill gärna bidra genom att ge nya insikter till unga, säger Åsa Stocksén, vd på Henson.

Källkritikens dag har lanserats av Metros Viralgranskaren som har blivit en stark motpol till ”fake news” genom sina granskningar av virala nyheter. Viralgranskaren prisades med Stora Journalistpriset 2014 i kategorin Årets förnyare för sina metoder att avslöja vad som är myt och vad som är verklighet i den virala världen.
Nya typer av medier och nya sätt att sprida information har gjort källkritik till ett regelbundet återkommande ämne. Det är mer aktuellt än någonsin.
– Alla har nog hört uttryck som ”alternativa fakta” och ”fake news” vid det här laget. Ett sätt att bemöta det på individnivå är att lära sig mer om vilka avsändare som går att lita på och vilka som inte gör det. Det finns många som gör ett riktigt bra jobb men också några som är usla, säger Åsa.

För att avgöra om ett innehåll går att lita på eller inte behöver vi som mediekonsumenter kritiskt fundera kring avsändare, budskap, syfte och trovärdighet. En utmaning som är särskilt viktig idag, då information snabbt kan spridas genom exempelvis delningar i sociala medier.

­– Bekymret är att många inte tänker sig för, utan direkt tolkar innehåll som sanning. Särskilt om det bekräftar något vi redan tror på. Vi vill uppmana till sunt tvivel hos mediekonsumenterna och att vända sig till flera källor. Får man sitt nyhetsintag via sociala medier är det i hög grad baserat på tidigare beteenden. Den som inte reflekterar över detta hamnar lätt i en filterbubbla där bara det som bekräftar den egna världsbilden når in, säger Åsa.

Lärare kan anmäla intresse

Det är med dessa insikter som Henson väljer att tävla ut en föreläsning om källkritik. Tävlingen är enkel, lärare eller rektorer kan höra av sig till byrån för att anmäla sitt intresse och motivera varför just deras klass behöver lära sig mer. Utifrån det väljs en vinnare.

Intresseanmälan görs till emma.zimdahl@hensonpr.se