Nosey Joe & The Pool Kings på Tangopalatset i Malmö

Nosey Joe & The Pool Kings på Tangopalatset i Malmö

Med en grym rytmsektion och musikaliska rötter i 1940-talets swingmusik anfaller Nosey Joe & The Pool Kings Club HepCat på Tangopalatset i Malmö lördagen den 8 november. För de som vågar inleds kvällen med en prova-på kurs i Lindy Hop. Sen är det fritt fram på dansgolvet eller i baren för de som hellre tittar på.

• CLUB HEPCAT 8 NOVEMBER 2008
  • Öppet: 20.30-02
  • Lindy Hop prova-på-kurs: 21-22
  • Live på scen: 22:00
  • Pris: 120kr, HepCat Medlem 100kr
  • Tangopalatset, Amiralsgatan 47, Malmö, Sverige
  • Biljetter: www.hepcat.se, inga extra avgifter!
  • Frågor om HepCat? 046 - 211 14 49, 070 - 567 5292

NOSEY JOE & THE POOL KINGS
Med en grym rytmsektion och musikaliska rötter i 1940-talets swingmusik blottar den nio man starka orkestern sin potential fullt ut. Nosey Joe & The Pool Kings har på sitt andra album grävt långt ner i den musikaliska historien och spottar stilsäkert ut hit efter hit.

Grymma covers som "Sapphire" med Big Danny Olivers varvas med Scatman Crothers version på "Ghostriders in the sky" och bandets egna hits.

Nosey Joe & The Pool Kings kan sin historia väl och med Sara Ahlcrona som gästsångerska på "Knock Knock" bjuder man på en duett som kommer att sätta djupa spår i musikhistorien. Denna sköna blandning av Swing, Rhythm 'n Blues och Rock & Roll bjuder på en välkomponerad resa.

Ubbe Rydeslätt, Nosey Joe's frontfigur, visar här prov på sitt breda sångregister och talang för egna kompositioner. Ubbe har ett tidigare förflutet i "Snakepit Rebels" och har en gång stått i den ökända "Abbey Road" studion. Men inte nog med det, Totte, gitarr, spelade även på "Go Getters" debutplatta och Mika, bas, har spenderat en tid i "Knock-Out Greg and the Blue Weather". Krydda detta med delar av det ökända "Johnny Blue Orchestra’s" grymma blåssektion.

Men "Tunes from the Bighouse" är inte bara en genialisk platta utan Nosey Joe & the Pool Kings är något som ska upplevas på scen. Live överrumplar de kompromisslöst sin publik med forna tiders sound i en kostym som passar 2000-talet

CLUB HEPCAT – THE ULTIMATE SWING LOUNGE
Att kliva in på en Club HepCat kväll är som att komma in i en annan värld, en plats du inte visste existerade längre. Du har satt din fot i en juke joint från 40-talets harlem och publiken är med dig. En smältdegel av spänning, romans, svett, dans och sprit.

Club HepCat är haket som alltid svänger, det kan vara allt från swingjazz i 30-talsstuk till 50-talsinfluerad rhythm'n'blues och jive.

För att få fart på fötterna inleds kvällarna med en prova-på-kurs i swingdans. Lätt och ledigt blir du också en katt så att du kan uppleva musiken på dansgolvet. Och kvällarna gästas ofta av Hep Cat Store som säljer retroprylar för din retro livsstil. Att klä upp sig i retrostil uppskattas men krävs absolut inte.

Mer info:
hakan@heptown.com