Andra generationens vinmakare tar en ny väg med La Strada

Andra generationens vinmakare tar en ny väg med La Strada

Den 1 mars lanseras ett nytt portugisiskt rött vin på den svenska marknaden – La Strada.
Vad det handlar om är ett elegant, ungdomligt och ursprungstypiskt vin med druvren karaktär utan inblandning av ek.
Bakom vinet står en stigande stjärna på den portugisiska vinhimlen; andra generationens Ramos.

Portugal som vinland har på senare år varit på rejäl frammarsch. Och anledningen till det kan delvis tillskrivas João Portugal Ramos - en frontfigur i landets vinnäring vars viner rönt stor uppmärksamhet, inte minst i Sverige.

Och nu är det sonen João Maria Portugal Ramos och systerföretaget Consulvinus tur att ta stafettpinnen.

– Det jag vill presentera i med lanseringen av La Strada är ett ungt, fräscht och fruktigt vin. Elegant, rakt på sak och utan inblandning av ek – som annars ger en speciell karaktär till ett vin. La Strada är helt enkelt ett ursprungstypiskt Altentejo-vin, säger João Maria Portugal Ramos.

I La Strada samsas druvorna Trincadeira och Syrah. Den förstnämnda ger vinet en elegant kropp och doft och smak av svamp, tryffel och torkade örter.
Syrah bidrar med kryddighet och en fruktig fräschör med tydlig karaktär av lakrits, röda frukter och mörka bär.

– Allt fler får upp ögonen för portugisiska viner. I och med La Strada kan vi erbjuda ett fruktdrivet och mer ungdomligt rött vin än vad man vanligtvis förknippar med landet. La Strada tillgodoser definitivt en efterfrågan vi märkt av från konsumenter, säger Matilda Junestav, produktchef, Hermansson & Co.

För varuprov & information: Matilda Junestav, produktchef Hermansson & Co, matilda@hermanssonco.se, 070 238 71 16.

LA STRADA Lanseringsdag: 1 mars 2019
Klar mörkröd färg. Doften är intensivt fruktig med inslag av mörka mogna bär såsom björnbär, körsbär och blåbär men även inslag av viol och vanilj. Vinet har en generös smak av blåbär, björnbär och plommon och i avslutet även chokladtoner. Fin struktur där syran möter upp fruktsötman.

Serveras vid 16-18 grader till smakrika pastarätter, mustiga kötträtter och inte minst grillade rätter av fläsk-, lamm- och nötkött.

Pris: 219 kr
Artikelnr: 2178