Den 1 mars är det världspremiär för Gnarly Head Petite Sirah- lanseras exklusivt i Sverige!

Varumärket Gnarly Head har funnits i Sverige sedan mitten av 2000-talet. Bakom Gnarly Head står den internatonellt erkända vinmakarfamiljen Delicato Family Vineyard från Kalifornien. Idag finns Gnarly Head Old Vine Zinfandel samt Viognier i Systembolagets ordinarie sortiment och i Systembolagets beställningssortiment finns även Gnarly Head Chardonnay. Den 1 mars är det dags att välkomna ett tillskott i kaliforniska Gnarly Head familjen: Gnarly Head Petite Sirah.

Det råder ingen tvekan om att Zinfandel vågen under en längre tid svept över Sverige, en våg som många har förståelse för. Druvan Zinfandel, eller ”Zin” som den populärt benämns idag, är nämligen lätt att tycka om. Den odlas främst i USA och ger oftast insmickrande fylliga viner med karaktär av mörka bär, lätt kryddighet, choklad och vanilj. Är Sverige redo för en ny trend-druva som petite sirah?Detta behöver nödvändigtvis inte betyda att man tröttnat på Zinfandel-viner, snarare att man är nyfiken på god variation.  Elizabeth Rice, Regional Europe Manager hos Delicato Family Vineyards, ger sin syn på druvan petite sirah:

– Man brukar säga att petite sirah är det bästa alternativet till zinfandel, eller en jättebra ”buddy” till zinfandel eftersom man i Kalifornien ofta blandar dessa druvor. Petite sirah har absolut fått ett fäste i både USA och Europa, men det bästa med vinet är att det än så länge är en unik och undangömd skatt som bör upptäckas av fler vinkonsumenter, säger Elizabeth Rice.

Druvan petite sirah ger generellt stora, mustiga viner som än så länge varit mest populära i USA och Australien där de största volymerna av druvan odlas. Petite sirah-viner passar perfekt till lite kryddigare kötträtter, gärna grillat.

Vad kan svenska konsumenter förvänta sig av Gnarly Head Petite Sirah?
–Sverige är det första landet i världen som får ta del av det här vinet och svenska konsumenter kan se fram emot ett stort,fylligt vin som är rikt på frukt, men som ändå har en fräsch syra och mogna tanniner. Smaken är även den fyllig, med mogna mörka bär, såsom blåbär och björnbär och vinet har även inslag av choklad och vanilj. Jag tycker även att det finns en hel del kryddiga ekfatstoner i vinet som gör det intressant. Gnarly Head Petite Sirah är ett vin som passar för de flesta tillfällen, säger Elizabeth Rice vidare.

Delicato Family Vineyards framgångshistoria startade redan i början av 1920-talet då Gasparé Indelicato emigrerade till Kalifornien från den lilla byn Campobello på Sicilien. Väl bosatt i USA var det helt naturligt för honom att fortsätta med det hans far, farfar och flera generationer hade livnärt sig på – att odla druvor! Ryktet spred sig fort i landet om Gasparés fina kaliforniendruvor och 15 år senare hade Gasparé Indelicatos vinproduktion och försäljning tagit fart på riktigt. Idag drivs Delicato Family Vineyards av det tredje generationsledet, bröderna Chris och Jay Indelicato. I dagsläget äger man 5,265 hektar och befinner sig på top-tio listan över amerikanska vinodlare och man odlar hela 21 olika sorters druvor; chardonnay, cabernet sauvignon, merlot, syrah/shiraz, sauvignon blanc,pinot noir, barbera, gewürztraminer, white riesling, lagrein och valdiguié för att nämna några. Man exporterar till 60 olika marknader världen över och de största odlingsarealerna har Delicato Family Vineyard i San Barnabe och Lodi. Sistnämnda är en av de äldsta vinregionerna i Kalifornien och är idag en plats där några av de mest moderna vinmakarmetoderna utövas. Just i detta område odlas även druvorna till Gnarly Gnarly Head Petite Sirah.

Gnarly Head Petite Sirah
Artikelnr: 74570, finns i Systembolagets beställningssortiment
Pris:89kr
Producent: Delicato Family Vineyards
Druva: 100% petite sirah
Lagring: Har lagrats på amerikanska och franska ekfat i 6 månader.

För mer information om vinet, kontakta Jonas Arnström, Produktchef, Hermansson & Co.
Email: jonas@hermanssonco.se Telefon: 08- 508 998 74

Hermansson & Co är en etablerad svensk vinimportör sedan 1994, och kan idag erbjuda många prisvärda viner från Australien, Frankrike, Italien, Portugal, Sydafrika och USA, för att nämna några.

I nära samarbete med producenter provar vi fram alla produkter, som till smak, kvalitet och pris passar den svenska marknaden, både för konsument- och restaurangsegmentet.

I vårt sortiment finns viner från hela världen, bl.a.  Tommasi  Amarone från Tommasi Viticoltori, Vila Santa och Ramos Reserva från den välrenommerade vinmakaren
João P. Ramos, Black Tower från Reh Kendermann och Gnarly Head från Delicato Family Vineyards.

Vi har idag 13 dedikerade medarbetare och vårt huvudkontor finns i Stockholm.

Välkommen att läsa mer på: www.hermanssonco.se

Josef Ståläng