GIOL Organic Prosecco Brut - en ren ekologisk Prosecco från Italiens äldsta vinproducent

1829 UPPFINNER ANTONIO MEUCCI DEN FÖRSTA TELEFONEN. DÅ HAR FAMILJEN GIOL PRODUCERAT VIN I 422 ÅR.

Ekologisk certifiering fick vi år 1987 men vår historia som vinproducent sträcker sig tillbaka till tidigt 1400-tal. Smaken och den höga kvaliteten är ett kvitto på den långa erfarenhet och kunskap som vi i familjen GIOL besitter. När vi respekterar naturen ger den oss så mycket tillbaka. Det får vi gång på gång bevis på i form av de priser våra viner vinner internationellt. För oss är ekologisk vinodling detsamma som respekt. Respekt för vår natur, våra medarbetare och våra kunder. Och så har vi gjort…i nästan 600 år.”

GIOL Organic Prosecco Brut finns i Systembolagets beställningssortiment från 1 okt.

Du kan även beställa den på www.giolprosecco.se

Art.nr: 77708 Pris: 89 kr

GIOL Organic Prosecco Brut är en ren ekologisk Prosecco från Italiens äldsta vinproducent. Giol´s filosofi är att producera viner av högsta kvalitet. Renhet, naturligt och äkthet är ledord för GIOL. GIOL tillsätter inga ämnen i sina viner, framför allt inte sulfiter varken under tappning, maceration och jäsning. Endast ytterst små mängder av sulfiter som är absolut nödvändiga under åldrandet och buteljering tillsätts, vilket garanterar friskhet och stabilitet i vinerna. GIOL plockar sina druvor nattetid eller tidig morgon för att undvika oxidation och för att bibehålla arom och smakämnen. Temperaturkontrollerad jäsning sker vid en temperatur på 13-14°C och vinerna vilar på sin jästfällning vid en temperatur på 6-8°C. Produktionen sker helt utan syretillförsel.

GIOLS viner är alla vegan- och ekologiskt certifierade och levereras i lättviktsflaskor. Att respektera människan, jord, vatten, luft och biologisk mångfald är A och O för GIOL.

Mer information hittar du på http://vinigiol.com

Karaktär: Ljus halmgul färg med ljusgröna inslag, med fina ihålliga bubblor. Uttrycksfull ungdomlig, fruktig och blommig doft, med inslag av gråpäron, persika, citrus och blåregn och akaciablommor. Doften höjs upp av en finstämd brödighet. Vinet har en hög, men väl balanserad syra, är torrt och fruktigt och har en fin struktur. Smaken domineras av gråpäron, persika och citrus. En ren smakupplevelse helt utan tillsatser.

Passar till: Vinet är utmärkt som aperitif, till förrätt eller olika smårätter. Men man kan även kombinera det till lättare pastarätter och risotto av olika slag.

GIOL Organic Prosecco Brut

Serveringstemperatur: Ca 8-10°C

Producent: GIOL

Ursprung: DOC Treviso

Druvor: 100 % glera

Årgång: NV

Alkoholhalt: 11,00 %

Restsocker: 12,0 g/liter

Syra: 6,0 g/l, tryck: 4,5 bar

EKOLOGISKT ÄR INGEN NYHET FÖR OSS. BARA HELT NATURLIGT

Behöver du mer information eller önskar varuprov?

Vänligen kontakta:

Malin Lindberg, produktchef på Hermansson & Co

malin@hermanssonco.se, Tel: 0727-332 230

www.hermanssonco.se

Hermansson & Co är en etablerad svensk vinimportör sedan 1994, och kan idag erbjuda många prisvärda viner från Australien, Frankrike, Italien, Portugal, Sydafrika och USA, för att nämna några.

I nära samarbete med producenter provar vi fram alla produkter, som till smak, kvalitet och pris passar den svenska marknaden, både för konsument- och restaurangsegmentet.

I vårt sortiment finns viner från hela världen, bl.a.  Tommasi  Amarone från Tommasi Viticoltori, Vila Santa och Ramos Reserva från den välrenommerade vinmakaren
João P. Ramos, Black Tower från Reh Kendermann och Gnarly Head från Delicato Family Vineyards.

Vi har idag 20 dedikerade medarbetare och vårt huvudkontor finns i Stockholm.