Grundarna till Kyrö Destillery springer genom ett rågfält!

Prova gin i världsklass under ny öl- och ginfestival!

Finska Kyrö har sedan tidigare utsetts till den producent som gör världens bästa gin, och är helt klart en favorit hos ginkonnässörerna. Man är även en av de snabbast växande nordiska hantverksdestillerierna, och har varit med och förändrat sättet att dricka gin & tonic på, då Kyrö bytt den klassiska citronskivan mot rosmarin och tranbär.

Kyrö gör allt ur råg, och de nordiska somrarna, med sol nästan dygnet runt, gör den finska rågen rejäl kryddig och fyllig i smaken.

Förutom den intensiva smaken av råg, bidrar även lokala växter, vilda blommor, havtorn, tranbär och björklöv till den friska smaken i Kyrös gin.

Kyrö Napue utsågs 2015 till "Världens bästa gin för Gin & Tonic" av International Wine & Spirit Competition (IWSC) i och finns nu i barer över hela världen (redan i 28 länder!).

Det bästa sättet att njuta av Napue är med massor av is, några tranbär, en kvist rosmarin och Fever Tree Indian Tonic.

Kyrö gör även något så ovanligt som en fatlagrad gin – Kyrö Koskue, som utgör den perfekta föreningen av råg, lokala växter och amerikanska ekfat. Denna ovanliga, karamellfärgade gin har även fått whiskyälskare på fall, och avnjuts bäst med ofiltrerad äppeljuice, gärna garnerad med färsk vaniljstång och en skiva äpple.

Liksom de flesta goda idéer som föds i Finland, föddes idén om ett rågdestilleri, i en bastu för fem år sedan. Fem vänner diskuterade varför det inte fanns finska rågdestillerier, trots god tillgång på den högkvalitativa råvaran. Tanke ledde snabbt till handling, och efter en del renoveringsarbeten och typisk finsk 'sisu', stod Kyro Destilleri klart 2014.

Kom och besök oss på festivalen i helgen så får du veta mer, och förstås även chans att prova Kyrö Naupe och Koskue!

STOCKHOLMS FÖRSTA KOMBINERADE GIN & ÖLFESTIVAL

Mat, dryck, grill, utomhusbar, dj’s, tävlingar och massor av andra spännande aktiviteter.

VAR: Fåfängan Restaurang och Evenemang, Södermalm, Stockholm.

NÄR: 21-22 April. Fredag 15:00 till 21:00 samt lördag 11:00 till 17:00.

BILJETTER INTRÄDE: förköp: 200,- på plats: 225,-

DRYCKESPROVNING GIN/Öl/ALKOFRITT: 30,- styck (halvstorlekar)

PAKETPRIS (lägre inträde): 300,- inkl 4 provdrycker

BILJETTER: www.fafangan.se/events/

Läsa mer om ginen? Klicka på länken nedan!