Hermods gör skillnad på andra sidan jorden

I våras, under månaderna mars och april åkte Björn Wallin, tidigare lärarvikarie på Hermods i Solna, till Mpingo Secondary School i Malawi. Landet Malawi är ett av världens fattigaste länder och på sin resa gjorde Björn studiebesök hos de skolor som hade möjlighet att ta emot honom.

- Skolorna i Malawi kämpar hårt med att utbilda barn där många har problem med analfabetism, och det finns ett stort behov av helt grundläggande skolmaterial som pennor, papper, linjaler och liknande, berättar Björn.

Med sig på resan hade Björn pennor, block och reflexer från Hermods. Material som skulle komma till användning i skolans undervisning, till både elever och lärarkollegiet.

- På skolan i Mpingo Secondary School i Malawi finns det fyra klasser med ungefär 60 elever i varje klass. Att studera kostar ungefär 75 kronor per termin. Dessvärre har inte alla föräldrar dessa pengar utan tvingas låta sina barn stanna hemma trots att de alla vet vilken betydelse detta skulle ha både för familjen och för ungdomen. Ofta låter man ett av barnen i familjen få gå skola och hoppas att dessa sedan ska kunna hjälpa till med försörjningen av familjen när de fått ett riktigt arbete. Denna situation hindrar ofta den yngre från att skaffa sig en egen familj och ett eget liv. Istället känner de sig tvingade att under många år stå för familjens försörjning. Sådan är tyvärr situationen i ett av världens fattigaste länder, berättar Björn.

Trots detta berättar Björn om en resa där han träffat positiva och glad människor.

- En märklig paradox till denna fattigdom är att människor är glada, vänliga och förvånansvärt positiva. Vi hade förmånen att få bli hembjuden till en litet mer välbeställd familj i Mpingo. Välbeställd här innebar att man var ägare till en bil och hade ett någorlunda välbyggt hus. Familjen bjöd på Nsima som är en malawiansk majsgröt som är av oerhörd betydelse för genomsnittsfamiljen. "Har man inte ätit nsima den dagen då har man inte ätit något alls”, resonerar man. Till denna gröt kan man ha litet sås och i bästa fall en kyckling. Vi fick kyckling i chilisås till vår gröt. Alla i familjen hade nära till skratt och man uppvisade inga drag av elände eller misär. Och så var känsla vem vi än träffade på, berättar Björn.

Björn berättar också att gåvorna från Hermods till Mpingo Secundary School i Malawi var mycket uppskattade.

- I synnerhet blev man glad och överraskad av reflexerna som de aldrig hade sett någon gång tidigare. Eftersom det inte finns någon gatubelysning så blir det verkligen mörkt på kvällarna och man förstod att dessa reflexer skulle komma till användning, berättar Björn.