Hermods utsedd till Gasellföretag 2012 - Sveriges största pris för snabbväxande företag

Dagens Industri belönar Hermods med utmärkelsen Gasellföretag 2012. Som Gasellföretag är man mästare, både på lönsam tillväxt och på att skapa nya jobb. Kriterierna för att bli Gasellföretag är hårda och Hermods tillhör en utvald skara företag: endast 0,2% (680) av Sveriges 326 000 aktiebolag utses årligen till Gasellföretag.

”Hermods har de senaste åren fått stora förtroenden från deltagare, studerande och kunder. Det som glädjer mig extra är förstås att vi, som 114-årigt bolag, måste vara Sveriges äldsta snabbväxare. Att Hermods är Gasellföretag 2012 är ett fint bevis på att vår ständiga målsättning, tillväxt i balans, lönar sig” säger Keith Fransson, VD Hermods.

Ett flertal kriterier ligger till grund för utmärkelsen och beslutet baseras alltid på företagets fyra senaste årsredovisningar, vilka måste uppfylla följande:

- en omsättning som överstiger 10 Mkr

- minst tio anställda

- minst fördubblat sin omsättning, om man jämför det första och det senaste räkenskapsåret

- ökat sin omsättning varje år de senaste tre åren

- ett samlat rörelseresultat för de fyra räkenskapsåren som är positivt

- i allt väsentligt vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner

- sunda finanser

Läs mer om Di Gasell
Läs mer om Hermods verksamhet

För mer information kontakta:
Claudiu Deak, marknadschef
E-post: claudiu.deak@hermods.se

• komvux
  • yrkeshögskola

Hermods har bedrivit utbildning sedan 1898 och utbildat över 4 miljoner personer. Hermods har betytt mycket för många och har varit en del av det moderna svenska samhällsbyggandet. I mer än ett sekel har ”Hermods-kurs” varit synonymt med individuellt lärande. Företaget har gjort det möjligt för alla, var de än bor, att få tillgång till aktuell kunskap. På det sättet har vi bidragit till att stärka det demokratiska samhället och förverkligat många drömmar. Grundidén har alltid varit densamma; att förmedla kunskap med högsta möjliga pedagogiska kvalitet och att lärandet skapas i samspel mellan individen och omgivningen.