OpenUp! bjöd på spännande möten i Örebro

Sveriges största integrationsutmaning kräver nytänkande och samarbete för att samhällets resurser ska räcka till fler. Open Up! är en idérik mötesplats för oss som vill förnya debatten om invandring och integration. Hermods ser fördelarna i ett öppet samhälle med mångfald. Mer än väl känner vi också till nackdelarna med utanförskap, men Hermods vill inte fastna i problem och låsningar. Istället vill Hermods tala om möjligheter och lösningar. Och i det samtalet vill Hermods involvera många, från näringsliv till ideella organisationer, för integration händer inte av sig självt, det sker när vi gör mer än öppnar våra hjärtan.

Hermods fick frågan om varför vi deltar i OpenUp! Vårt svar är enkelt: OpenUp är en möjliggörare för oss då det är ett forum där vi tillsammans med näringsliv och civilsamhälle kan hitta lösningar, öppna fler dörrar och göra skillnad i den utmaning som integrationen innebär för vårt samhälle.

Hermods deltog för att prata om ”Språket som nyckeln till ett innanförskap”. Vi kan konstatera att språket är en av nycklarna till en snabb och bra integration men att alla insatser måsta sättas in i ett tidigare skede. Charlotte Vällfors, Verksamhetsområdeschef för Språk och Integration på Hermods, berättade att Hermods genom innovation och med individen i fokus skapar möjligheter för en effektiv integration i Sverige där språket banar väg för samhällets utveckling och stödjer varje människas behov av att vara en delaktig medborgare.

Under två intensiva dagar har Hermods, tillsammans med olika organisationer, entreprenörer, representanter från näringslivet och andra eldsjälar deltagit i många spännande möten samt gett och fått goda exempel på aktiviter som förbättrar integrationen. För Hermods har mötena inneburit en möjlighet att få nya intryck och uppslag, förutom att vi får sprida våra insatser nationellt.

Fredrik Reinfeldt inledde konferensen och påminde oss i publiken om vår historia: det var inte mer än 100 år sedan var femte svensk flydde till landet ”over there” för att söka en chans till ett nytt och bättre liv. Ger vi våra nyanlända samma chans?

Jeanette Edenholm, Affärsutvecklingsansvarig Språk och Integration
Jeanette.edenholm@hermods.se