Pressmeddelande -

Pressmöte: Generaldirektör besöker framgångsrik yrkeshögskoleaktör i Helsingborg

Den 31 maj kommer Pia Enochsson, generaldirektör för myndigheten för yrkeshögskolan, att besöka EC Utbildning i Helsingborg. EC Utbildning är den största yrkeshögskoleaktören regionalt i Nordvästra Skåne och en av de största i Sverige inom IT-området. För närvarande driver EC Utbildning elva yrkeshögskoleutbildningar varav sju är lokaliserade till Helsingborg, tre till Malmö och en i Stockholm.

Bland samarbetspartnerna i EC Utbildnings yrkeshögskoleutbildningar hittar man flera av de stora IT-bolagen i regionen såsom Sogeti, Sigma, AddPro, Atea, Beijer Elextronics men även mindre IT-företag. För dessa företag är EC Utbildnings yrkeshögskoleutbildningar en central kanal för att hitta rätt och kompetent personal.

EC Utbildning startade sin första kvalficerade yrkesutbildning (föregångare till yrkeshögskoleutbildning) redan 1997 och har under årens lopp examinerat cirka 1.500 studerande. I samspel med näringslivet har EC Utbildning skapat flera slagkraftiga utbildningskoncept med en hög träffsäkerhet som till fullo matchar arbetslivets efterfrågan.

Studerande från EC Utbildning är alltid eftertraktade på arbetsmarknaden men speciellt i dessa tider då IT-branschen lider stor brist på personal. I några av de klassser som tar examen i mitten av juni har i stort sett samtliga studerande klart med anställning. Företagens efterfrågan av examinerade studerande är större än tillgången då företagen vill och skulle kunna anställa fler studerande.

Syftet med Pia Enochssons besök är att få en insyn i EC Utbildnings verksamhet och studiemiljö. Hon kommer inte bara att få träffa lärare och övrig personal på EC Utbildning, utan även representanter från företag, studerande och f.d. studerande som nu är yrkesverksamma.

I samband med Pia Enochssons besök inbjuds ni till pressmöte där ni får möjlighet att diskutera den svenska yrkeshögskolan och ställa frågor till generaldirektören samt även träffa företag och studerande för att höra deras syn på yrkeshögskoleutbildningar.

Datum och tid: 31 maj kl 11.30

Plats: EC Utbildning i Helsingborg, Södergatan 78, Helsingborg

Kontaktperson:

Maria Dagermo, EC Utbildning
(maria.dagermo@ecutbildning.se, 040-641 63 63, 0721-55 25 14)

Per-Åke Bladh, Myndigheten för yrkeshögskolan,
(per-ake.bladh@yhmyndigheten.se , 010-209 01 32 , 070-953 33 32)

Varmt välkomna!

• hermods