Unik SFI-utbildning ger deltagarna rätt förutsättningar

– Vad jag kände när jag kom till Sverige? Fred och trygghet. Men min familj var fortfarande utspridd så allt kändes inte helt bra. Mina föräldrar var kvar i Syrien och min yngsta dotter och min fru var fast i Turkiet.

Det säger Mohammed Almasri som kom till Sverige från Syrien i juli 2014. Just nu läser han specialanpassad SFI-undervisning i det som kallas Motivationsgruppen på Hermods i Malmö. I Motivationsgruppen går deltagare som på grund av pågående trauman har svårt att ta del av mer traditionell SFI-undervisning.

– Jag började läsa vanlig SFI men jag kunde inte koncentrera mig på grund av min oro för min familj. Jag tänkte mycket på det som händer i Syrien och det var svårt att studera svenska samtidigt. Det var jobbigt, säger han.

Specialanpassad undervisning

I Motivationsgruppen kombineras traditionell SFI-undervisning med övningar som stärker deltagarnas koncentration, motivation och självförtroende.

– Det första halvåret som jag läste SFI svarade jag alltid läraren på engelska, men när jag började i Motivationsgruppen förändrades allt. Jag började prata svenska och lärde mig att fokusera på undervisningen istället för att tänka på kriget. Det får jag bearbeta utanför skolan, säger Mohammed Almasri.

Att komma till ett helt nytt land är svårt, tycker Mohammed Almasri, som är palestinier i grunden. Två av hans söner bor i Sverige sedan sju år tillbaka men för Mohammed handlar det om att lära sig allt från noll, både språk och kultur.

– Jag lyssnar mycket på nyheter och jag läser mycket böcker för att lära mig. I Syrien hade jag över tusen böcker, jag älskar att läsa. Det enda jag kände till om Sverige innan jag kom hit var Alfred Nobel och Volvo. Och när jag var liten såg jag ibland tecknade serier om vikingar, berättar han.

Tydliga effekter

Motivationsgruppen, som aldrig har fler än tio deltagare åt gången, träffas fyra förmiddagar i veckan. De som jobbar i gruppen har olika kompetenser – de är SFI-lärare, specialpedagoger och kuratorer. Målet med den specialanpassade SFI-undervisningen är att de deltagare som har behov av mer stöd, på grund av pågående trauman, ska få ökad motivation och lust att lära. Samtidigt får de med sig verktyg som de kan använda i sin vardag. Samtal i grupp och mindfulness-övningar är exempel på metoder som används i Motivationsgruppen.

Utvärderingar visar att de som är med i Motivationsgruppen bland annat får ökad studiemotivation och utvecklar sina kunskaper i det svenska språket. De blir också gladare, piggare och öppnare.

Mohammed Almasri har gjort stora framsteg. Han kan redan förstå och göra sig förstådd på svenska – men han strävar hela tiden efter att bli ännu bättre.

– Mina lärare är fantastiska och jag vill gärna tacka dem. Kjell, Johan, Lisa, Karin, Eva och Stina. De har hjälpt mig så mycket.

– Jag vill verkligen lära mig svenska och för att kunna få ett jobb här i Sverige är det ett måste. Men det är svårt med all grammatik och vissa ord är konstiga, som sjuksköterska. Två ord som blir ett om man sätter ihop dem, och det är svårt att uttala, säger han.

”Drömmer om att kriget ska ta slut”

Den sista tiden i Syrien jobbade Mohammed Almasri med att tillverka byggmodeller av marmor. Han har studerat juridik vid universitetet i Aleppo men någon karriär som jurist blev det aldrig. Han vet inte än vad han vill jobba med i Sverige men i Motivationsgruppen jobbar han med att forma en målbild.

– Det jag vet är att jag måste kunna prata, skriva och läsa på svenska. Sen får vi se vad som händer.

Han drömmer sig ofta tillbaka till Palestina men han tycker att Sverige har tagit emot honom bra.

– Jag hoppas att kriget i Syrien ska ta slut och jag drömmer om att en dag återvända till Palestina tillsammans med min familj. Sverige är bra, människorna är väldigt snälla och jag tycker att alla ler. Men jag längtar tillbaka.

*Onsdagen den 17 februari återförenades Mohammed Almasri med sin fru och dotter i Malmö.

• komvux
  • hermods