Birka Cruises satsar på Hernö Gin

När Birka Cruises gör sina tre kryssningar till Höga Kusten i juni så finns Hernö Gin med ombord. Ginet från Härnösand kommer att finnas som rekommenderad fördrink, i cocktailbarerna och dessutom i taxfree-butiken.

– Vi samarbetar gärna med mindre, lokala producenter som passar in i våra koncept och håller hög kvalitet. Därför är vi extra glada över samarbetet med prisbelönta Hernö Gin, säger Sofia Juniwik, upplevelseproducent på Birka Cruises.

Hernö Gin finns även med som utflyktsmål för kryssningspassagerarna. De åker då till destilleriet i byn Dala utanför Härnösand för studiebesök och ginprovning. Utflykterna är i det närmaste fullbokade vid alla tre tillfällen.

– Det är väldigt roligt att Birka Cruises vill samarbeta med oss på det här sättet, säger Jon Hillgren på Hernö Gin. Särskilt kul är det att passagerarna kan köpa Hernö Gin i taxfree-butiken ombord sedan. Den vanligaste frågan vi får vid våra provningar är just om det går att köpa med sig flaskor direkt. Förutom i taxfree-butiken kommer alltså Hernö Gin att finnas i alla barer ombord och som grund i de renommerade fördrinkar som serveras.

– Vi lägger stor vikt vid regionala smakupplevelser och försöker använda råvaror och produkter som förstärker upplevelsen för gästerna, både ombord och i utflyktsprogrammet, säger Sofia Juniwik på Birka Cruises.

För mer info
Jon Hillgren, vd och grundare Hernö Gin, 073-274 44 93
Sofia Juniwik, upplevelseproducent Birka Cruises, 070-848 77 07

• events
  • corporate

Hernö Gin är en ekologisk gin med enastående kvalité, överlägsen smak och ren skandinavisk design. Skapat med passion och med hantverksmässiga metoder i byn Dala utanför Härnösand i Ångermanland och Höga Kusten.

Hernö Gin är Europa mest prisbelönta gin de senaste tre åren i rad, med fler än 27 internationella Master och guldmedaljer. Som tillägg till denna imponerande samling förärades företaget nyligen Boutique Distillery of the Year och Contemporary Gin Trophy vid världens största och mest prestigefulla branschtävling, International Wine and Spirits Competition 2015 (IWSC). Hernö Gindestilleri har också utsetts till världens bästa destilleri att provsmaka gin i av British Airways Highlife.

Det hela började redan 1999 när Jon Hillgren flyttade till London för att tillsammans med några vänner att börja arbeta som bartenders. Han upptäckte gin och blev omedelbart förälskad. Under åren som följde har hans passion för gin utvecklats på sidan av akademiska studier. Jon grundade Hernö Gin AB 2011 som Sveriges första gindestilleri och världens nordligaste renodlade gindestilleri. Som bevis på Jon engagemang och passion för att skapa gin blev Hernö nyligen krönt för andra gången med Gin Grand Master.

Destilleriet ligger i byn Dala strax utanför staden Härnösand i Ångermanland och Höga Kusten.