Press release -

​Gränsöverskridande Hernö Sipping Gin 2018 bjuder på rökiga toner i ett arv från Islay.

En exklusiv lansering av Hernö Sipping Gin 2018 avrundar juni månad med en saltstänkt doft av torv, tall och ek. Rökiga toner hämtade ur fat från Laphroaig sätter prägel på årets begränsade upplaga av Hernö Sipping Gin som i första hand finns att köpa den 29–30 juni på Box Whiskyfestival samt den 1 juli på Hernö Gins Öppet hus i Dala.

– Jag ville ta ut svängarna, ifrågasätta normer och sudda ut gränser. Så jag har låtit vår klassiska Hernö Gin mogna i nära en månad på fat som tidigare använts av Laphroaig, berättar Jon Hillgren, Master Distiller och vd på Hernö Gin.

Ett Sipping gin med djärva smaker.

För att optimera förutsättningarna för att utvinna den rätta fruktigheten ur faten späddes ginet till en alkoholhalt om drygt 65 procent innan lagring.

– Vi har välkomnat den här vinterns temperaturskiftningar som hjälpt till i processen där träet absorberar och släpper ifrån sig ginet i en växelverkan under lagringen. Resultatet är en sipping gin med djärva smaker, berättar Jon Hillgren.

Besökare på Box Whiskyfestival och Hernö Gins öppet hus först ut att beställa.

Den begränsade upplagan om 787 flaskor Hernö Sipping Gin 2018 lanseras på Box Whiskyfestival i Bjärtrå den 29–30 juni samt på Hernö Gins öppet hus i Dala den 1 juli. Där kommer ginet att finnas för provsmakning och beställning. Veckan efter de båda eventen släpps de flaskor som återstår till försäljning på Systembolaget.

– Hernö Sipping Gin 2018 förmedlar dofter som torv, tall och ek samt en svag sälta. De smaker som kommer är en mjuk start med klassisk Hernö Gin avrundad med en rik träkaraktär. Avslutningsvis kommer en tydlig rökighet blandad med enbär, vanilj och frukter som dröjer sig kvar tillsammans med en torr sälta, avslutar Jon.

Alkoholvolym: 45,3%.

Lansering: Totalt 787 flaskor varav 456 flaskor kommer att säljas i Sverige. I första hand tillgängliga för besökare på Box Whiskyfestival den 29–30 juni och på Hernö Gins Öppet hus den 1 juli.

• Alcoholic beverages

• Härnösand

Hernö Gin är Sveriges första renodlade gindestilleri, grundat 2011. I dag är Hernö Gin Europas mest prisbelönta gin samt krönt till världens bästa gin 2017 och 2018. Ett ekologiskt och hantverksmässigt skapat gin smaksatt med naturliga örter och kryddor. Och med den allra viktigaste ingrediensen: Passion.

Jon Hillgren

Press contact Founder, Managing Director and Master Distiller 073-274 44 93